International Translation Day 2017

Join ProZ.com/TV for a FREE event on September 26-27th celebrating International Translation Day! 50+ hours of content, Chat, Live Q&A & more. Join 1,000's of linguists from around the globe as ProZ.com/TV celebrates International Translation Day.

Click for Full Participation
KudoZ home » German to Swedish » Furniture / Household Appliances

Abrutschkante

Swedish translation: snedställd kant


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Abrutschkante
Swedish translation:snedställd kant
Entered by: Erik Hansson

13:14 Apr 1, 2004
German to Swedish translations [Non-PRO]
Furniture / Household Appliances
German term or phrase: Abrutschkante
Produktbeskrivning av bakplåt. Det handlar om en sned kant på en sidan av plåten så att tunnare bakverk (t.ex. tårtbottnar etc.) lättare kan glida av.
Har aldrig någonsin hört att det finns ett speciellt ord för denna kant!
Erik Hansson
Germany
snedställd kant
Explanation:
är ett förslag. Nej, något sånt ord har jag nog aldrig hört förut. På våra plåtar är kanten på ena sidan vikt neråt i stället för uppåt så att man lätt kan låta bakverk glida av åt det hållet. Man får passa sig så att inte små lätta saker som ligger löst på plåten blir kvar i ugnen när den kanten är vänd inåt. Och den måste vara inåt ibland eftersom ugnen gräddar ojämnt så att plåtarna måste vändas.
Selected response from:

Eva Gustavsson
Grading comment
Tack för hjälpen, Eva!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4GleitkanteUrsula Schröder
3snedställd kant
Eva Gustavsson


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Gleitkante


Explanation:
Det har inte funnits när jag bodde i Tyskland och är nog styrkan av just den här produkten.

Ursula Schröder
Native speaker of: Native in GermanGerman

17 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
snedställd kant


Explanation:
är ett förslag. Nej, något sånt ord har jag nog aldrig hört förut. På våra plåtar är kanten på ena sidan vikt neråt i stället för uppåt så att man lätt kan låta bakverk glida av åt det hållet. Man får passa sig så att inte små lätta saker som ligger löst på plåten blir kvar i ugnen när den kanten är vänd inåt. Och den måste vara inåt ibland eftersom ugnen gräddar ojämnt så att plåtarna måste vändas.

Eva Gustavsson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack för hjälpen, Eva!