KudoZ home » German to Swedish » Law (general)

Kavaliersdelikt

Swedish translation: bagatellbrott, förseelse


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Kavaliersdelikt
Swedish translation:bagatellbrott, förseelse
Entered by: Lena Samuelsson

06:41 Jul 26, 2005
German to Swedish translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
German term or phrase: Kavaliersdelikt
"Plagiate sind kein Kavaliersdelikt, sondern Diebstahl geistigen Eigentums, also ein Betrugs-Tatbestand".

Det står på morgonkvisten idag.
Vad kan man säga på svenska? "lindrigt brott" eller finns det något bättre uttryck?
Lena Samuelsson
Sweden
bagatellbrott, förseelse
Explanation:
Norstedts tysk-svenska ordbok
Kavaliersdelikt [-vaˈli:s-] -[e]s -e n brott som inte anses vanärande

NE:
förseelse, brott med ringa straffvärde. I svensk rätt delar man inte in de straffbelagda gärningarna i förseelser och förbrytelser, vilket förekommer i andra länder.
Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
Tack både till Mats och Staffan. Synd att man inte kan ge poäng till flera :-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5bagatellbrott, förseelse
Mats Wiman
2inget som kan skämtas bortStaffan Wiman


  

Answers


34 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
inget som kan skämtas bort


Explanation:
Kommer inte på något bra ord för det tyska men man kanske snarare kan skriva om det.
inte något man bör ta lätt på

Staffan Wiman
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
bagatellbrott, förseelse


Explanation:
Norstedts tysk-svenska ordbok
Kavaliersdelikt [-vaˈli:s-] -[e]s -e n brott som inte anses vanärande

NE:
förseelse, brott med ringa straffvärde. I svensk rätt delar man inte in de straffbelagda gärningarna i förseelser och förbrytelser, vilket förekommer i andra länder.


Mats Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 36
Grading comment
Tack både till Mats och Staffan. Synd att man inte kan ge poäng till flera :-)