KudoZ home » German to Swedish » Manufacturing

Lohnarbeit

Swedish translation: legoarbete


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Lohnarbeit
Swedish translation:legoarbete
Entered by: Lennart Helgesson

13:24 Dec 18, 2005
German to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Manufacturing
German term or phrase: Lohnarbeit
En överskrift följd av "Beschriftung von Rohlingen, Gesenken, Formen, Werkzeuge, usw." Det kan väl inte vara "lönearbete" här? Kan det vara "legoarbete" som avses (Lohnfertigung = legotillverkning)?
nasholm
legoarbete
Explanation:
b) (Wirtsch.) zur Durchführung eines Produktionsauftrags von einem Betrieb für einen anderen gegen Bezahlung geleistete Arbeit.

© Duden - Deutsches Universalwörterbuch 2001
Selected response from:

Lennart Helgesson
Sweden
Grading comment
Tack så mycket
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2legoarbete
Lennart Helgesson
3lönarbete/utlagt arbete
tauvon


  

Answers


51 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
lönarbete/utlagt arbete


Explanation:
Du är inne på rätt spår. Det handlar om arbete som läggs ut. Enligt Eurodicatom ska detta kallas för lönarbete, men kanske legoarbete är vanligare, i alla fall om man googlar. Lönarbete verkar användas istället för lönearbete, vilket är en annan sak. Men om definitionerna lönarbete/legoarbete är exakt detsamma vet jag dock inte. Hoppas att det kan vara till någon hjälp!
TERM Lohnarbeit
TERM lönarbete

Reference Lexique UEC.-Düsseldorf:IdW-Verlag,1974
(2)
TERM utlagt arbete



    kompass-online.org/kategorier/Konfektion_och_textilvaror/ Loenarbete_foer_textil-och_konfektionsindustrin/
tauvon
Sweden
Native speaker of: Swedish

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
legoarbete


Explanation:
b) (Wirtsch.) zur Durchführung eines Produktionsauftrags von einem Betrieb für einen anderen gegen Bezahlung geleistete Arbeit.

© Duden - Deutsches Universalwörterbuch 2001


    Reference: http://www.bergu.com/legoarbete.htm
    Reference: http://www.gotamotor.se/lego.htm
Lennart Helgesson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 11
Grading comment
Tack så mycket

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
4 hrs

agree  Erik Hansson
19 hrs