KudoZ home » German to Swedish » Materials (Plastics, Ceramics, etc.)

denn

Swedish translation: förklaring


11:17 Sep 21, 2011
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Materials (Plastics, Ceramics, etc.)
German term or phrase: denn
denn undrar jag hur det ska översättas i det här sammanhanget (tredje raden från slutet):

For die Glasreinigung empfohlene Konzentrate, die für die Anwendung verdünnt werden
müssen:
Um die Konzentration zu erhalten, müssen die vorgegebenen Dosierangaben beachtet und eingehalten worden.
Ebenso wichtig wie die Auswahl der Reinigungsmittel ist die Art der Anwendung.
Ein entscheidendes Kriterium ihre Spiegel so lange wie möglich zu erhalten ist es, zu vermeiden, die Reinigungsflüssigkeit auf den Siegel aufzusprühen da sich an der Spiegelkante auf Dauer Feuchtigkeit anlagern kann.
Denn:
Sogar durch klares Wasser kann die Beschichtung angegriffen werden, wenn es über einen längeren Zeitraum auf die Spiegelkante einwirken kann.

Min översättning:

För koncentrat som rekommenderas för glasrengöring och som före användning
måste spädas ut:
För att få riktig koncentration måste doseringsanvisningarna beaktas och följas.
Lika viktigt som valet av rengöringsmedel är hur du använder det. Ett avgörande kriterium
för att kunna hålla din spegel i gott skick så länge som möjligt är att undvika att spruta på rengöringsvätska på spegeln
så att vätskan på sikt skapar fukt på spegelns kant.
Då:
kan beläggningen angripas till och med av vanligt vatten när det under en längre
tidsperiod får verka på spegelns kant.

Varför finns det ett kolon efter Denn?

Utdraget är från skötselanvisningar för ett komplett badsystem (spegel, kakel osv.).
Fredrik Pettersson
Hong Kong
Swedish translation:förklaring
Explanation:
Jag skulle nog vilja ha ett ord med mera tyngd än bara "för" eller "ty"(!).
Alltså Förklaring, Varför då? eller Orsak.
Selected response from:

Staffan Wiman
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2förklaringStaffan Wiman
4tyCecilia Richter Ekholm


  

Answers


22 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
förklaring


Explanation:
Jag skulle nog vilja ha ett ord med mera tyngd än bara "för" eller "ty"(!).
Alltså Förklaring, Varför då? eller Orsak.

Staffan Wiman
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  larserik: "Förklaring:" och sedan rak ordföljd: "Beläggningen kan..."
52 mins
  -> Tack!

agree  xxxMalin Schube: Jag håller med. Det låter bra!
1 day 4 hrs
  -> Tack!

26 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
ty


Explanation:
Så här uppfattar jag det:
Det går ut på att man inte ska spreja rengöringsvätska på spegeln eftersom fukt har lätt för att tränga in i kanten på spegeln och därmed skada spegelbeläggningen på sikt.
"...undvika att spreja rengöringsvätskan på spegeln
eftersom det på sikt kan samlas fukt under spegelns kant.
Ty:
beläggningen kan till och med angripas av vanligt vatten om fukt får samlas under kanten under längre tid."

Kolon är nog bara där för att tydligt visa att det är en förklaring. Ty kan kännas ålderdomligt och kan kanske skrivas om.



Cecilia Richter Ekholm
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4