Walzkörperlager

Swedish translation: rullningslager

German term or phrase:Walzkörperlager
Swedish translation:rullningslager
Entered by: Staffan Wiman

21:42 Nov 26, 2006
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / Kylmedelkylare
German term or phrase: Walzkörperlager
Ordet ger inga Google-träffar. Kan man mena Wälzlager = Rullager ?
Motoren sind mit beidseitig geschlossenen Walzkörperlagern mit Spezialfettung ausgestattet.
Motorerna är utrustade med på båda sidor tätade rullager fyllda med specialfett
Staffan Wiman
Sweden
rullningslager
Explanation:
Den vanligaste användningen av terminologin är:
rullningslager indelas i två grupper, kullager och rullager
Wälzkörperlager är en synonym till Wälzlager
Refmeningen är klippt ur en ändring i en EU-text, vilket visar att Walzkörper bör vara kulor eller rullar.

--------------------------------------------------
Note added at 11 hrs (2006-11-27 09:02:04 GMT)
--------------------------------------------------

Även termen rullkropp (Wälzkörper) är användbar. Det syftar på ett rullande element av valfri typ. t ex kula, nålrulle eller rulle

--------------------------------------------------
Note added at 11 hrs (2006-11-27 09:06:45 GMT)
--------------------------------------------------

På tyska är terminologin:
Wälzlager = Kugellager + Rollenlager, se även:
http://de.wikipedia.org/wiki/Kugellager
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Tack för klarläggande svar!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4rullningslager
Reino Havbrandt
1 +1se nedan
Lennart Helgesson


Discussion entries: 1





  

Answers


9 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +1
se nedan


Explanation:
Gissaar att man menar Wälzlager dvs rullager för det låter ju konstigt med "rullkroppslager" .

Lennart Helgesson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 137

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxbofasching: Permanentsmorda rullager, mycket lång livslängd.
21 mins
  -> Tackar

11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
rullningslager


Explanation:
Den vanligaste användningen av terminologin är:
rullningslager indelas i två grupper, kullager och rullager
Wälzkörperlager är en synonym till Wälzlager
Refmeningen är klippt ur en ändring i en EU-text, vilket visar att Walzkörper bör vara kulor eller rullar.

--------------------------------------------------
Note added at 11 hrs (2006-11-27 09:02:04 GMT)
--------------------------------------------------

Även termen rullkropp (Wälzkörper) är användbar. Det syftar på ett rullande element av valfri typ. t ex kula, nålrulle eller rulle

--------------------------------------------------
Note added at 11 hrs (2006-11-27 09:06:45 GMT)
--------------------------------------------------

På tyska är terminologin:
Wälzlager = Kugellager + Rollenlager, se även:
http://de.wikipedia.org/wiki/Kugellager

Example sentence(s):
  • "Kugeln oder Rollen" ersetzt durch "als auch Walzkörper (ISO 5593)".

    Reference: http://www.idp.mdh.se/personal/lbk01/kurser/kn0440/maskinele...
Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 403
Grading comment
Tack för klarläggande svar!