KudoZ home » German to Swedish » Mechanics / Mech Engineering

schleifdorn

Swedish translation: slipdorn


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:schleifdorn
Swedish translation:slipdorn
Entered by: Lena Samuelsson

09:26 Nov 27, 2008
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / Arbetsspindlar i vertygsmaskiner
German term or phrase: schleifdorn
Det handlar om en elektrisk slipspindel.
Kontext:
"Die in die Schleifspindel und gegebenenfalls in den Schleifdorn eingravierte maximale Betriebsdrehzahl darf nicht überschritten werden."

Slipdorn hittar jag bara i svenska länkar som härstammar från tyska sådana.

Kan det kanske heta "slipdubb"?
Fast det finns det inte heller många träffar på.

I min gamla "Metallindustrins handbok§ från 1970, utgiven av Teknografiska instititutet står det "dubbar" i samband med rundslipning i en innehållsförteckning som gäller handbokens alla delar. Tyvärr har jag inte den delen (del 2), bara del 3.
Lena Samuelsson
Sweden
slipdorn
Explanation:
Slipstift heter Schleifspitze (kolla gärna Googles bildsökning) och är ett avverkande verktyg, medan ett dorn är en sorts axel som arbetsstycket spänns upp på (t ex ett kugghjul med centrumhål).

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs (2008-11-27 19:25:36 GMT)
--------------------------------------------------

Det går ju inte att garantera att alla företag menar samma sak med Schleifdorn, och jag håller gärna med om att "skärpning" inte är det första man tänker på när det gäller ett uppspänningsdorn. SAOL kan du ta med ett halvt kilo salt - de syftar på ett upprymningsdorn, och Karlebos verkstadsordbok har minst tre betydelser till. -- Till slut måste du kanske be kunden förklara vad prylen gör.
Selected response from:

larserik
Sweden
Grading comment
Tack Lars-Erik!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2slipstiftmyrwad
4slipdornlarserik


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
slipstift


Explanation:
Ett förslag


    Reference: http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251050&_pa...
myrwad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 819

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erik Hansson: Just vad jag satt och tänkte på! ;-)
5 hrs

agree  Reino Havbrandt: sller slipverktyg
1 day3 hrs

9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Schleifdorn
slipdorn


Explanation:
Slipstift heter Schleifspitze (kolla gärna Googles bildsökning) och är ett avverkande verktyg, medan ett dorn är en sorts axel som arbetsstycket spänns upp på (t ex ett kugghjul med centrumhål).

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs (2008-11-27 19:25:36 GMT)
--------------------------------------------------

Det går ju inte att garantera att alla företag menar samma sak med Schleifdorn, och jag håller gärna med om att "skärpning" inte är det första man tänker på när det gäller ett uppspänningsdorn. SAOL kan du ta med ett halvt kilo salt - de syftar på ett upprymningsdorn, och Karlebos verkstadsordbok har minst tre betydelser till. -- Till slut måste du kanske be kunden förklara vad prylen gör.

larserik
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 40
Grading comment
Tack Lars-Erik!
Notes to answerer
Asker: Det står på ett ställe att "Schleifdörne" kan skärpas i en svarv. Behöver man skärpa en slipdorn om den inte är ett avverkande verktyg? Enligt SAOL är en dorn dock "ett verktyg med konisk spets för vidgning av hål m.m." Jag vet inte hur slipdornarna i min text ser ut men på nätet är ser de ut som en axel, det stämmer.