KudoZ home » German to Swedish » Medical (general)

Para-Gruppenallergie

Swedish translation: para-gruppallergi


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Para-Gruppenallergie
Swedish translation:para-gruppallergi
Entered by: Eva Gustavsson

15:49 Mar 9, 2007
German to Swedish translations [PRO]
Medical (general) / allergier
German term or phrase: Para-Gruppenallergie
Nach Meinung der Kosmetikexperten Professor Raab und der Apothekerin Ursula Kindl (Raab/Kindl, Pflegekosmetik, 2004, Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft Stuttgart) zählen "Parabene zu den Stoffen, die eine Para-Gruppenallergie verursachen können, wobei sie trotz landläufiger Meinung nicht an erster Stelle der sensibilisierenden Substanzen in Kosmetika stehen."

Den här definitionen hittade jag på nätet:
Bei dieser Allergie reagieren die Betroffenen überempfindlich auf Stoffe mit einer bestimmten ähnlichen chemischen Struktur. Es kann sich dabei zum Beispiel um Konservierungsmittel (Parabene), Arzneimittel zur örtlichen Betäubung oder Sulfonamide handeln. Eine Allergie gegen einen Stoff aus der Gruppe führt meist auch zur Allergie gegen die anderen Stoffe der jeweiligen Gruppe.

Men vad heter det på svenska?
Eva Gustavsson
para-gruppallergi
Explanation:
Korsallergi är ett lite för brett begrepp. Här rör det sig om fall där man tror sig kunna peka ut en liten, väl definierad molekylgrupp som ansvarig (i just "para"-fallet tror jag att det är parasubstituerade fenylgrupper).

Jag vet inte hur etablerad sammansättningen med "para-" kan vara på svenska, men på www.janusinfo.se/imcms/servlet/GetDoc?meta_id=8591 hittar du i varje fall gruppallergi, och när både tyska och engelska sätter "para" som ett prefix tycker jag det verkar rimligt på svenska också.
Selected response from:

Folke Nettelblad
Sweden
Grading comment
Det låter rimligt. Tack för hjälpen.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1korsallergiGull-Britt Orsén
3para-gruppallergi
Folke Nettelblad


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
korsallergi


Explanation:
På definitionen låter det som korsallergi.

Jag är allergisk mot björk vilket innebär att jag inte heller tål äpplen, persikor etc.


    Reference: http://www.sjukvårdsupplysningen.se/artikel.asp?CategoryID=1...
Gull-Britt Orsén
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 24

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Angelica Kjellström
23 mins

16 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
para-gruppallergi


Explanation:
Korsallergi är ett lite för brett begrepp. Här rör det sig om fall där man tror sig kunna peka ut en liten, väl definierad molekylgrupp som ansvarig (i just "para"-fallet tror jag att det är parasubstituerade fenylgrupper).

Jag vet inte hur etablerad sammansättningen med "para-" kan vara på svenska, men på www.janusinfo.se/imcms/servlet/GetDoc?meta_id=8591 hittar du i varje fall gruppallergi, och när både tyska och engelska sätter "para" som ett prefix tycker jag det verkar rimligt på svenska också.

Folke Nettelblad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 28
Grading comment
Det låter rimligt. Tack för hjälpen.