KudoZ home » German to Swedish » Medical (general)

Pleuraspalt

Swedish translation: pleurahålan, pleurarummet


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Pleuraspalt
Swedish translation:pleurahålan, pleurarummet
Entered by: Eva Gustavsson

08:48 Dec 16, 2010
German to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical (general) / kroppsdel
German term or phrase: Pleuraspalt
• Entfernen von Luft und/oder von Flüssigkeiten, die sich infolge von Krankheit, Verletzung oder chirurgischen Eingriffen im Pleuraspalt sammeln.
Eva Gustavsson
pleurahåla
Explanation:
... eller "pleurarummet". Det ligger mellan lungsäckens ("pleura") membraner ("pleura viscerale" resp. "pleura parietale"). Se artikel i läkartidningen nedan.
Selected response from:

Antje Harder
Sweden
Grading comment
pleurarummet får det bli, det ansluter bäst till referenstexten, tack för hjälpen
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1pleurahålan
Erik Hansson
3pleurahåla
Antje Harder
3lungsäcksspalten
Anna Smith


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
lungsäcksspalten


Explanation:
Ref 1.
"Pleurarummet (pleuraspalten,
lungsäcken)

• Två pleurahinnor; pleura viscerale och pleura
parietale bildar pleurarummet"
• Pleura viscerale är förankrad till lungans
utsida
• Pleura parietale är förankrad till bröstkorgens
insida och diafragma"

Wiki: Die Pleurahöhle (lat. Cavitas pleuralis oder Cavum pleurae) ist der enge (kapilläre) Spaltraum in der Brusthöhle zwischen dem Wandblatt und dem Lungenüberzug der Pleura („Brustfell“). Da dieser Raum sehr klein ist, wird auch der Begriff Pleuraspalt verwendet.

Ref 2
"pleura parietale yttre lungsäcksbladet
cavum pleura lungsäcksspalten
pleura viscerale inre lungsäcksbladet"


    Reference: http://shortify.com/P9B
    Reference: http://www.his.se/PageFiles/12824/Betygskr%20anfys2.pdf
Anna Smith
Switzerland
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

14 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
pleurahåla


Explanation:
... eller "pleurarummet". Det ligger mellan lungsäckens ("pleura") membraner ("pleura viscerale" resp. "pleura parietale"). Se artikel i läkartidningen nedan.


    Reference: http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/6/6761/LKT0720...
Antje Harder
Sweden
Native speaker of: German
PRO pts in category: 8
Grading comment
pleurarummet får det bli, det ansluter bäst till referenstexten, tack för hjälpen

13 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
pleurahålan


Explanation:
Kallas även för Pleurahöhle pga. sina små mått.
Sök på "Cavum pleurae".

--------------------------------------------------
Note added at 16 mins (2010-12-16 09:04:53 GMT)
--------------------------------------------------

Bekräftas även i Medicinsk Terminologi av Bengt I. Lindskog.


    Reference: http://de.wikipedia.org/wiki/Pleurah%C3%B6hle
Erik Hansson
Germany
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 30

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Angelica Kjellström
1 hr