KudoZ home » German to Swedish » Other

Abschöpfungsgrad

Swedish translation: utdebiteringsgrad, storleken av (politisk) möjlig utdebitering


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Abschöpfungsgrad
Swedish translation:utdebiteringsgrad, storleken av (politisk) möjlig utdebitering
Entered by: Mats Wiman

12:05 Dec 28, 2001
German to Swedish translations [PRO]
/ EU
German term or phrase: Abschöpfungsgrad
Har med EU:s budget och medlemsstaterna att göra.
Anna
utdebiteringsgrad, storleken av (politisk) möjlig utdebitering
Explanation:
KONTEXTEN ÄR FÖR MAGER FÖR SÄKER ÖVERSÄTTNING, men ovanstående är tänkbart, d.v.s. man talar om vad som är möjligta att debitera medelemsstaterna

Norstedts:
abschöpfen sv tr skumma [av (bort)]; den Rahm von etw. ~ bildl. plocka ut godbitarna ur ngt; die Kaufkraft ~ fånga upp köpkraften
Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen, det fungerade!/Anna
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4omfördelningseffekt
Klas Törnquist
4utdebiteringsgrad, storleken av (politisk) möjlig utdebitering
Mats Wiman


  

Answers


33 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
utdebiteringsgrad, storleken av (politisk) möjlig utdebitering


Explanation:
KONTEXTEN ÄR FÖR MAGER FÖR SÄKER ÖVERSÄTTNING, men ovanstående är tänkbart, d.v.s. man talar om vad som är möjligta att debitera medelemsstaterna

Norstedts:
abschöpfen sv tr skumma [av (bort)]; den Rahm von etw. ~ bildl. plocka ut godbitarna ur ngt; die Kaufkraft ~ fånga upp köpkraften



    Norstedts+MW
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2146
Grading comment
Tack för hjälpen, det fungerade!/Anna

1 day 22 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
omfördelningseffekt


Explanation:
...är nog inte bra. Abschöpfung verkar t ex kunna ha med importavgifter (skyddstullar?) att göra och hur dessa omfördelas för att stödja inhemska tillverkare.

Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1390