KudoZ home » German to Swedish » Other

Quereinsteiger

Swedish translation: person med annan yrkesbakgrund


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Quereinsteiger
Swedish translation:person med annan yrkesbakgrund
Entered by: Erik Hansson

14:11 May 21, 2003
German to Swedish translations [PRO]
German term or phrase: Quereinsteiger
I detta sammanhang: Person som har skftat från ett verksamhetsområde till ett annat, "i sidled", t.ex. en maskinkonstruktör (utan direkt översättarutbildning) som översätter maskinmanualer.
Erik Hansson
Germany
personer med annan yrkesbakgrund
Explanation:
Skulle kanske kunna passa i det här sammanhanget?
Selected response from:

Anna Hermerén
Sweden
Grading comment
Tack till er alla för trevliga och matnyttiga förslag som säkert passar bra i andra sammanhang ;-)
Men eftersom det ska låta lite officiellt undviker jag laterala bananskalsglidande kollegor och kör med Annas förslag.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1personer med annan yrkesbakgrund
Anna Hermerén
3lateralt rörlig person
Sven Petersson
2halkat in på ett bananskalReino Havbrandt
1autodidaktReino Havbrandt


Discussion entries: 1





  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
halkat in på ett bananskal


Explanation:
... men det kanske finns ett officiellare uttryck?

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 2562

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
personer med annan yrkesbakgrund


Explanation:
Skulle kanske kunna passa i det här sammanhanget?

Anna Hermerén
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 15
Grading comment
Tack till er alla för trevliga och matnyttiga förslag som säkert passar bra i andra sammanhang ;-)
Men eftersom det ska låta lite officiellt undviker jag laterala bananskalsglidande kollegor och kör med Annas förslag.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
2 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
lateralt rörlig person


Explanation:
:o)

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 2209

4 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
autodidakt


Explanation:
neo: autodida´kt, självbildad person, person som har skaffat sig kunskaper utan att genomgå högre skolor. Läs mer...
Källa: Nationalencyklopedin.

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 2562

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  myrwad
10 hrs

disagree  joern: En översättare som är en "Quereinsteiger" har ofta akademisk utbildning, dvs. han är allt annat än autodidakt
5 days