KudoZ home » German to Swedish » Other

Realschulabschluß

Swedish translation: Realschuleabschluss, idag Sekundarabschluss (motsv. ung. 1-års-påbyggd grundskola (9-årig)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Realschulabschluß
Swedish translation:Realschuleabschluss, idag Sekundarabschluss (motsv. ung. 1-års-påbyggd grundskola (9-årig)
Entered by: Mats Wiman

04:54 Sep 12, 2001
German to Swedish translations [PRO]
German term or phrase: Realschulabschluß
Typ av skolexamen, för elever i 10:e klass
(Jämför med "Hauptschulabschluß", för elever som lämnar skolan efter 9:e året)
Erik Hansson
Germany
Realschuleabschluss, idag Sekundarabschluss (motsv. ung. 1-års-påbyggd grundskola (9-årig)
Explanation:
se svaret på Sekundarabschluss, som innefattar begreppet RSA
Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1Realschulabschluß (motsvarade svensk realexamen)
Sven Petersson
4 -1Realschuleabschluss, idag Sekundarabschluss (motsv. ung. 1-års-påbyggd grundskola (9-årig)
Mats Wiman


  

Answers


35 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
Realschulabschluß (motsvarade svensk realexamen)


Explanation:
Never translate names! Treat "Realschulabschluß" as proper name and insert explanation (See my suggested explanation above!) within brackets or as a footnote.




    Common sense.
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 2209

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mats Wiman: Agree but:...
54 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
Realschuleabschluss, idag Sekundarabschluss (motsv. ung. 1-års-påbyggd grundskola (9-årig)


Explanation:
se svaret på Sekundarabschluss, som innefattar begreppet RSA


    KM NRW
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2146

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: Antalet år stämmer, men det är väl också allt ...
11 mins