KudoZ home » German to Swedish » Physics

wechselseitig aufeinander wirkende Kräfte

Swedish translation: växelverkande krafter


15:36 Mar 12, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Physics
German term or phrase: wechselseitig aufeinander wirkende Kräfte
"Wenn Atome oder Moleküle einen Festkörper bilden, so lagern sie sich durch wechselseitig aufeinander wirkende Kräfte aneinander". Vad menas??
jenjen
Swedish translation:växelverkande krafter
Explanation:
eller inbördes verkande krafter
Ref. är från Chalmers, och använder uttrycket växelverkande krafter för just detta.
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Tack så mycket för tipset!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2genom på varandra ömsesidigt verkande krafter
Eva Gustavsson
4växelverkande krafterReino Havbrandt


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
wechselseitig aufeinander wirkende Kräfte
genom på varandra ömsesidigt verkande krafter


Explanation:
Det är lite svårt att uttrycka kort och koncist, men meningen är att de lägger sig intill varandra och den ena utövar kraft på den andra samtidigt som den andra utövar kraft på den första.

Eva Gustavsson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erik Hansson: genom krafter som påverkar varandra ömsesidigt
57 mins

agree  myrwad
2 hrs

19 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
växelverkande krafter


Explanation:
eller inbördes verkande krafter
Ref. är från Chalmers, och använder uttrycket växelverkande krafter för just detta.


    Reference: http://www.molbiotech.chalmers.se/programs/kbb021_biokemi/Te...
Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 9
Grading comment
Tack så mycket för tipset!