KudoZ home » German to Swedish » Printing & Publishing

Rakelschneidmaschine

Swedish translation: rakelskärare


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Rakelschneidmaschine
Swedish translation:rakelskärare
Entered by: Erik Hansson

13:53 Nov 6, 2008
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Printing & Publishing / tryckeri: skärmaskin
German term or phrase: Rakelschneidmaschine
Kundens beskrivning av maskinen:

"Die Rakelschneidemaschine ist zum Schneiden der Kanten von Druckrakeln aus Polyurethan bis zu einer Stärke von
9 mm vorgesehen."

Vad kallas denna maskin på svenska? Brainstorming kring rakelskärare, rakelskärmaskin eller rakelskärningsmaskin gav inga sökträffar. Enligt kund kan den ev. heta "squeegee cutter" på engelska (squeegee=rakel). Tack!
Erik Hansson
Germany
rakelskärare
Explanation:
Bidgoogla på squeegee cutters
Har visserligen inget belägg för termen, men rakelskärare eller rakelskärmaskin bör vara lämpligast
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen, Reino.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1rakelskärareReino Havbrandt
3 -1rakelslip
Lennart Helgesson


Discussion entries: 1





  

Answers


39 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
rakelslip


Explanation:
rakelns egg behöver slipas i olika vinklar etc.


    Reference: http://www.kkv.nu/htm/verkstader.htm
Lennart Helgesson
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Tack för hjälpen, Lennart. Maskinen innehåller en roterande kniv som skär av 0,7 mm från rakeln. Kan man ändå tala om en slip?


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Reino Havbrandt: schneiden> skära, klippa schleifen>slipa
1 hr

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
rakelskärare


Explanation:
Bidgoogla på squeegee cutters
Har visserligen inget belägg för termen, men rakelskärare eller rakelskärmaskin bör vara lämpligast


    Reference: http://www.hgkippax.co.uk/english/A22.htm
Reino Havbrandt
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 27
Grading comment
Tack för hjälpen, Reino.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lennart Helgesson
14 hrs