KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Formiergas

Swedish translation: skyddsgas


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Formiergas
Swedish translation:skyddsgas

11:14 Nov 14, 2001
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
German term or phrase: Formiergas
10%H + 90%N2

Finns det något svenskt namn på denna tekniska gas?
Hans-Bertil Karlsson
Sweden
skyddsgas( för lödning )
Explanation:
NE:
skyddsgas, kemiskt oreaktiv gas som används i laboratorier vid arbete med fukt- och syrekänsliga ämnen och industriellt vid t.ex. svetsning, metallframställning och livsmedelshantering för att skydda mot oxidation. Vanliga skyddsgaser är kväve, helium, argon, koldioxid och svavelhexafluorid.
Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
Tack Mats

Jag hade beteckningen på en övers danska > svenska, men när jag sökte på nätet hittade jag bara tyska sajter. Lite märkligt att danskarna använde denna beteckning!

// Hans
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4rotskyddsgas
Klas Törnquist
4skyddsgas( för lödning )
Mats Wiman


  

Answers


19 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
skyddsgas( för lödning )


Explanation:
NE:
skyddsgas, kemiskt oreaktiv gas som används i laboratorier vid arbete med fukt- och syrekänsliga ämnen och industriellt vid t.ex. svetsning, metallframställning och livsmedelshantering för att skydda mot oxidation. Vanliga skyddsgaser är kväve, helium, argon, koldioxid och svavelhexafluorid.



    EuroDicAutom+Norstedts+NE+MW
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2146
Grading comment
Tack Mats

Jag hade beteckningen på en övers danska > svenska, men när jag sökte på nätet hittade jag bara tyska sajter. Lite märkligt att danskarna använde denna beteckning!

// Hans

1 day 20 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
rotskyddsgas


Explanation:
Formiergas tillhör familjen skyddsgaser.
Jag har inte hittat något belägg för att den används vid lödning.
AGAs NATON är ett exempel på Formiergas.
Den används tydligen för rotskydd vid svetsning.


    Reference: http://www.aga.com/Web/web2000/se/WPP.nsf/pages/Ytskyddochro...
Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1390