KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Spannpratzen

Swedish translation: spännklor


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Spannpratzen
Swedish translation:spännklor
Entered by: Erik Hansson

08:55 Aug 22, 2002
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / metallbearbetning
German term or phrase: Spannpratzen
Typ av "spännblock" inom metallbearbetning, i detta fall en maskin för tillverkning av plåtringar.
"Schere mit den Spannpratzen festziehen."
Erik Hansson
Germany
spännklo, fästklo
Explanation:
Pratze f, Klaue f / claw, lug, bracket

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-22 09:21:15 (GMT)
--------------------------------------------------

Oops! PLURALIS: spänn-/fästklor
Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen! Om jag jämför med kundens beskeivningar tror jag nog att det rör sig om "klor för fastspänning av kniv", alltså spännklor.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5spännklo, fästklo
Mats Wiman
4spännkonsolasptech
3spänngaffelAndreas Åkerlund


  

Answers


20 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
spänngaffel


Explanation:
Heter det för svarvar...


    Reference: http://www.maskinboden.se/hegner.htm
Andreas Åkerlund
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 64

24 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
spännklo, fästklo


Explanation:
Pratze f, Klaue f / claw, lug, bracket

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-22 09:21:15 (GMT)
--------------------------------------------------

Oops! PLURALIS: spänn-/fästklor


    Ernst+MW
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2146
Grading comment
Tack för hjälpen! Om jag jämför med kundens beskeivningar tror jag nog att det rör sig om "klor för fastspänning av kniv", alltså spännklor.

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
spännkonsol


Explanation:
Ytterligare ett förslag!

asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1152