KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

verdeckt

Swedish translation: lösenordet visas inte på skärmen


07:22 Jan 11, 2003
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
German term or phrase: verdeckt
Förekommer i följande sammanhang (inmatning av lösenord):

"Das Paßwort wird verdeckt eingegeben, d.h. für jede eingegebene Ziffer erscheint das Zeichen "*"."
Erik Hansson
Germany
Swedish translation:lösenordet visas inte på skärmen
Explanation:
Jag hittar en förekomst av 'gömd inmatning' och en av 'dold inmatning' på Google. Jag tror att vi i allmänhet använder den annorlunda formuleringen 'visas inte på skärmen'.
Selected response from:

Eva Gustavsson
Grading comment
Tack till alla för värdefull hjälp.
Jag får formulera om hela meningen för att det ska bli begripligt för normalsvensson.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2lösenordet visas inte på skärmen
Eva Gustavsson
5 +1doltJerker Thorell
3skyddat
Holger Gremminger


  

Answers


37 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
lösenordet visas inte på skärmen


Explanation:
Jag hittar en förekomst av 'gömd inmatning' och en av 'dold inmatning' på Google. Jag tror att vi i allmänhet använder den annorlunda formuleringen 'visas inte på skärmen'.


    www.pcboken.com/pa10min/240_bok/ linux&unix_lek1.pdf
    www.lions.odu.edu:8888/ab2/coll.92.2/ ADVOSUG/@Ab2PageView/9227
Eva Gustavsson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 253
Grading comment
Tack till alla för värdefull hjälp.
Jag får formulera om hela meningen för att det ska bli begripligt för normalsvensson.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt: Håller just på med samma formulering: Anton Svärd skrev: Skriv in lösenordet. När lösenordet anges, visas varje tecken som en asterisk (*). Lösenordet visas inte i klartext
3 hrs

agree  Marianne Ljung
1 day4 hrs
  -> Tack båda två!

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
dolt


Explanation:
Lösenordet matas in dolt, dvs. för varje tecken visas en asterisk.

Jerker Thorell
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 311

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
1 day4 hrs

2 days4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
skyddat


Explanation:
lösenordet "skyddas" kanske?

Holger Gremminger
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 438