KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Schalplan

Swedish translation: måttritning för betongkonstruktion

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Schalplan
Swedish translation:måttritning för betongkonstruktion
Entered by: Erik Hansson

11:19 Jan 19, 2003
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / fundament
German term or phrase: Schalplan
Typ av schema eller plan för fundamentgjutning. Har ev. att göra med "Verschalung".
Kallas för "boxing plan" på engelska.
Erik Hansson
Germany
måttritning (för betongkonstruktion)
Explanation:
En "Schalplan" visar vilka mått den färdiga betongkonstruktionen ska ha. Den är däremot inte någon "formritning" som visar hur själva betongformen ska utföras.
Selected response from:

asptech
Grading comment
Tack för uttömmande svar!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1formritning
Reino Havbrandt
5måttritning (för betongkonstruktion)
asptech


  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
formritning


Explanation:
ritning över hur formvriket ska göras innan gjutning. I komplicerade fall båste även detta ritas och konstrueras, det är ju viktigt att formarna håller.

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 2562

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Holger Gremminger
21 hrs

20 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
måttritning (för betongkonstruktion)


Explanation:
En "Schalplan" visar vilka mått den färdiga betongkonstruktionen ska ha. Den är däremot inte någon "formritning" som visar hur själva betongformen ska utföras.

asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1152
Grading comment
Tack för uttömmande svar!