KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Meterriss

Swedish translation: flukt


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Meterriss
Swedish translation:flukt
Entered by: Erik Hansson

11:30 Jan 27, 2003
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / byggteknik
German term or phrase: Meterriss
Begrepp från byggbranschen. Typ av utgångslinje vid insättning av dörrkarmar o.dyl.

Se definition:
http://www.sign-lang.uni-hamburg.de/TLex/Lemmata/L4/L437.htm
Erik Hansson
Germany
flukt
Explanation:
"Meterriss" är en linje som ritas på väggen exakt 1 meter ovanför den färdiga golvytan och används vid injustering av dörrkarmar m.m. Sådana linjer brukar vi kalla för "fluktar".
Selected response from:

asptech
Grading comment
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1fluktasptech
4metermärkeReino Havbrandt


  

Answers


28 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
metermärke


Explanation:
Har inte direkt kunnat få det bekräftat, men jag tror att metermärke är en bra term för detta. Referensen avser märknng av sjökabel, så ett exempel på termen finns ju.


    Reference: http://www.ericsson.com/about/publications/kon_con/kontakten...
Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 2562

41 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
flukt


Explanation:
"Meterriss" är en linje som ritas på väggen exakt 1 meter ovanför den färdiga golvytan och används vid injustering av dörrkarmar m.m. Sådana linjer brukar vi kalla för "fluktar".

asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1152
Grading comment
Tack för hjälpen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Paul Svensson
7 hrs