KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Kopfschutzhaube

Swedish translation: friskluftshjälm


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Kopfschutzhaube mit Frischluftzufuhr
Swedish translation:friskluftshjälm
Entered by: Erik Hansson

08:06 Mar 26, 2003
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / skyddsutrustning
German term or phrase: Kopfschutzhaube
Typ av skyddsutrustning.
Ger massor med träffar på nätet - men vad heter det på svenska?

"Vorteilhafter als nur begrenzte Zeit wirksame Filtermasken ist die Verwendung von Kopfschutzhauben mit Frischluftzufuhr."
Erik Hansson
Germany
skyddshuva/friskluftshjälp
Explanation:
I länken nedan finns en rad olika typer av skydd för huvud - det bästa vore om du hade en bild att jämföra med. Precis som föregående svarare påpekar beror val av namn på material och funktion. Det tyska begreppet tycks ha en vidare användning där både mjuka och hårda material och olika former av tillsatser är möjliga.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-26 18:04:16 (GMT)
--------------------------------------------------

Jag menade förstås friskluftshjälm och inte friskluftshjälp...ibland går det lite för fort med tangenttryckningarna...
Selected response from:

tauvon
Sweden
Grading comment
Tack till er tre för värdefull hjälp!
Och än en gång hade jag svårt att bestämma vem som skulle få poängen ;-)
I detta sammanhang passar "friskluftshjälm" bra till det långa "Kopfschutzhaube mit Frischluftzufuhr"
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5blästehjälm/blästerhuva/blästermask
Georgios Paraskevopoulos
4skyddshuva/friskluftshjälp
tauvon
3 +1friskluftsmask, blästerhjälmRenassans LS


  

Answers


47 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
friskluftsmask, blästerhjälm


Explanation:
Det kanske beror på vilken slags verksamhet man ska bära huvudskyddet under, men här har du ett par förslag. Se ref.


    Reference: http://www.ncg.se/norclean/skydd/blhuvor.htm
Renassans LS
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 124

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Georgios Paraskevopoulos
11 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
skyddshuva/friskluftshjälp


Explanation:
I länken nedan finns en rad olika typer av skydd för huvud - det bästa vore om du hade en bild att jämföra med. Precis som föregående svarare påpekar beror val av namn på material och funktion. Det tyska begreppet tycks ha en vidare användning där både mjuka och hårda material och olika former av tillsatser är möjliga.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-26 18:04:16 (GMT)
--------------------------------------------------

Jag menade förstås friskluftshjälm och inte friskluftshjälp...ibland går det lite för fort med tangenttryckningarna...


    Reference: http://www.klingstrand.se/info.htm
tauvon
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 138
Grading comment
Tack till er tre för värdefull hjälp!
Och än en gång hade jag svårt att bestämma vem som skulle få poängen ;-)
I detta sammanhang passar "friskluftshjälm" bra till det långa "Kopfschutzhaube mit Frischluftzufuhr"

12 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
blästehjälm/blästerhuva/blästermask


Explanation:
Modern typ av gasmask

Blästerhuva, -hjälm, -mask

En behändig och extremt lätt friskluftsmask för blästerbruk. Tillsammans med filter skyddar den ansikte och andningsorgan mot partiklar, spliter, rök, damm osv och kan med fördel användas vid lättare blästringsarbeten.

Finns i olika typer.
De enklaste skyddar huvud och hals och de mer utvecklade ända ned till midjan.



--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-26 20:15:25 (GMT)
--------------------------------------------------

Det är ingen gasmask i mening att användas i krig.

För gasmasker som används i krig eller kärnkraftverk krävs det speciella filter.



--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-26 20:24:45 (GMT)
--------------------------------------------------

Eftersom ordet hjälm är mer känt av allmänheten är det kanske
lämpligast att använda ett av orden

friskluftshjälm
http://www.klingstrand.se/info.htm




    Reference: http://www.ncg.se/norclean/skydd/blhuvor.htm
Georgios Paraskevopoulos
Native speaker of: Native in GreekGreek, Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 4