KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Motorkontrollleuchte

Swedish translation: Motorkontrollampa, motorlampa


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Motorkontrollleuchte
Swedish translation:Motorkontrollampa, motorlampa
Entered by: Staffan Wiman

11:25 Jul 1, 2003
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / Bildelar
German term or phrase: Motorkontrollleuchte
Check engine light på engelska (?)
Heter det helt enkelt tändningslampan eller måste man översätta till motorkontrollampan?
Staffan Wiman
Sweden
motorkontrollampa
Explanation:
eller
kontrollampa för motor

eller kontrolllampa, motor

På Google hittar man faktiskt båda versionerna och trots att tyskan kan vara övertydlig så är det ju just kontrollfunktionen som är viktig (även i det engelska uttrycket finns ju "check" med).
För en "icke-bil/motor-kunnig" läsare säger motorkontrolllampa MYCKET mer än bara motorlampa - även om det ordet är kortare och enklare.

Tror jag!

--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-01 12:20:37 (GMT)
--------------------------------------------------

OJ - det blev ett \"l\" för mycket i två av mina kontrollampor!
Selected response from:

Rottie
Grading comment
Tack så mycket. Jag tycker nog att det verkar troligt att det är frågan om en ny sorts lampa som inte finns i mina gamla skorvar.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1motorkontrollampa
Rottie
4motorlampa
Erik Hansson


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
motorlampa


Explanation:
tycker jag det ska heta, såvida det inte helt enkelt står för tändningslampan, som du beskriver.
Överlag är tyska tekniska begrepp en aning övertydliga, så jag tror inte du behöver ta med "kontroll".
Kolla upp "motorlampa" på Google, bl.a. hittar du nedanstående exempel.


    Reference: http://hem.passagen.se/tigra/beg.htm
Erik Hansson
Germany
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2674

53 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
motorkontrollampa


Explanation:
eller
kontrollampa för motor

eller kontrolllampa, motor

På Google hittar man faktiskt båda versionerna och trots att tyskan kan vara övertydlig så är det ju just kontrollfunktionen som är viktig (även i det engelska uttrycket finns ju "check" med).
För en "icke-bil/motor-kunnig" läsare säger motorkontrolllampa MYCKET mer än bara motorlampa - även om det ordet är kortare och enklare.

Tror jag!

--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-01 12:20:37 (GMT)
--------------------------------------------------

OJ - det blev ett \"l\" för mycket i två av mina kontrollampor!

Rottie
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 12
Grading comment
Tack så mycket. Jag tycker nog att det verkar troligt att det är frågan om en ny sorts lampa som inte finns i mina gamla skorvar.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Klas Törnquist: Låter bra! Kallas även "MIL"-lampa (malfunction indicator lamp) och är nuförtiden obligatorisk eftersom den bl a indikerar fel på motorstyrningen och därmed avgasreningen.
35 mins
  -> Man tackar och bockar :-)