KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Stoß- und Umweltbeanspruchungsprüfung

Swedish translation: stöt- och miljöbelastningstest


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Stoß- und Umweltbeanspruchungsprüfung
Swedish translation:stöt- och miljöbelastningstest
Entered by: Erik Hansson

07:56 Nov 6, 2003
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / explosionsskydd
German term or phrase: Stoß- und Umweltbeanspruchungsprüfung
Explosionsskydd.
För "Stoß" kan jag tänka mig ngt med påkänning, men får det svårt att passa ihop med "Umwelt". I detta sammanhang handlar det f.ö. om "EN 13463-1".
Erik Hansson
Germany
stöt- och miljöbelastningstest
Explanation:
(egen erfarenhet från att ha utfört sådana)
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Tack till er alla!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1stöt- och miljöprov
Klas Törnquist
4stöt- och miljöbelastningstestReino Havbrandt
4hanterings och omgivningspåverkan
Mario Marcolin
2test av stött-, hanterings- och miljöinverkanHorst2


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
Stoß- und Umweltbeanspruchungsprüfung
test av stött-, hanterings- och miljöinverkan


Explanation:
Stoss översätts nog bäst med stött

Horst2
Native speaker of: Native in GermanGerman
PRO pts in pair: 192

34 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Stoß- und Umweltbeanspruchungsprüfung
hanterings och omgivningspåverkan


Explanation:
omgivning = konkret närmiljö s.a.s

dvs test av hur x klarar (omild) hantering och mindre gynnsamma omgivningar..?

--------------------------------------------------
Note added at 34 mins (2003-11-06 08:31:14 GMT)
--------------------------------------------------

hanterings- och omgivningspåverkan

Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 426

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
stöt- och miljöprov


Explanation:
...kanske räcker. Vi använde ibland begreppet miljöbehandling för miljöprovet.
Objektet utsätts för stötar av definierad styrka, i kombination med olika miljöparametrar som t ex fukt värme/kyla etc.


    Reference: http://www.sp.se/electronics/services/ex/Utforande%20icke%20...
Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1390

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  myrwad
1 hr
  -> Tack!

9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
stöt- och miljöbelastningstest


Explanation:
(egen erfarenhet från att ha utfört sådana)


    Reference: http://www.packforsk.se/PDF-files/Kurskatalog-2003_.pdf
Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 2562
Grading comment
Tack till er alla!