KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Injektor

Swedish translation: spridare


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Injektor
Swedish translation:spridare
Entered by: Lennart Helgesson

08:50 Dec 1, 2003
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / automobil
German term or phrase: Injektor
Kabelsatsstecker Injektor aufstecken.

Är det insprutningsventil?
Ingrid Simko
injektor
Explanation:
Kärt barn har många namn så i vissa sammanhang används injektor på personbilsdieslar och spridare på lastbilsdieslar. Det finns säkert flrt varianter.
Selected response from:

Lennart Helgesson
Sweden
Grading comment
Det var svårt att välja vilket svar som var bäst. Båda är förmodligen rätt. Jag använde spridare eftersom jag senare upptäckte att kunden hade använt det i tidigare översättningar.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4insprutningsventil
Klas Törnquist
3injektor
Lennart Helgesson


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
injektor


Explanation:
Kärt barn har många namn så i vissa sammanhang används injektor på personbilsdieslar och spridare på lastbilsdieslar. Det finns säkert flrt varianter.

Lennart Helgesson
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 1392
Grading comment
Det var svårt att välja vilket svar som var bäst. Båda är förmodligen rätt. Jag använde spridare eftersom jag senare upptäckte att kunden hade använt det i tidigare översättningar.

12 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
insprutningsventil


Explanation:
...brukar det kallas numera, t ex på bilar med common rail-system (= bränslefördelningsrör/tryckackumulator). I dessa system byggs trycket upp i fördelningsröret och insprutning sker genom att en ventil öppnas via en styrpuls. I äldre system finns det separata tryckrör direkt från insprutningspumpen till insprutarna. Där sker insprutning när trycket i tryckröret är tillräckligt högt.

Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1390