KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Wahlschalter

Swedish translation: -väljare, -omkopplare (ex. lägesväljare)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Wahlschalter
Swedish translation:-väljare, -omkopplare (ex. lägesväljare)
Entered by: Staffan Wiman

08:29 Dec 3, 2003
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / Video
German term or phrase: Wahlschalter
På en videoanläggning. Jag har bara kallat det väljare. Finns det något bättre ord?
Staffan Wiman
Sweden
-väljare/-inställning
Explanation:
i sammansättning med objektet för val/omkoppling etc
e.g:
kanalväljare
signalväljare
...
Selected response from:

Mario Marcolin
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen.
Jag ser på min nyköpta fjärrkontroll att det står lägesväljare för Betriebsartenwahlschalter (för att reglera en TV, VCR eller SAT)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2omkopplareJerker Thorell
4 +1väljareReino Havbrandt
4-väljare/-inställning
Mario Marcolin


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
omkopplare


Explanation:
är nog ett bättre ord men det beror givetvis på hur den ser ut, Väljare kan vara OK.

Jerker Thorell
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 311

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
18 mins

agree  Mario Marcolin: åtm om det gäller val av signalkälla
1 day 7 hrs

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
väljare


Explanation:
JAg delar inte helt uppfatning med Datatermgruppen i denna fråga, se ref.
Für Wahlschalter ist keine spezielle Schaltstellung definiert.
För väljare finns inget särskilt växlingsläge definierat.
Created on: 2003-03-27, 12:28 Created by: R Kund: BEG Fack: Verktygsmaskiner Jobbnu..: 3026
Wahlschalter (tastend) mit 3 Schaltstellungen (links, Mitte und rechts), wobei die Mittelstellung die Ruhestellung ist.
Väljare (återfjädrande) med tre väljarlägen (vänster, mitt och höger) där mittläget är viloläget.
Created on: 2003-04-23, 14:24 Created by: R Kund: BEG Fack: Verktygsmaskiner Jobbnu..: 3039
Wahlschalter (tastend) mit 3 Schaltstellungen
Väljare (återfjädrande) med tre väljarlägen
Created on: 2003-04-23, 14:28 Created by: R Kund: BEG Fack: Verktygsmaskiner Jobbnu..: 3039
Befindet sich der Wahlschalter (6) in Mittelstellung, so ist es möglich die
Om väljaren (6) är i mittläget, kan det redan aktiva magasinets
Created on: 2003-04-23, 14:32 Created by: R Kund: BEG Fack: Verktygsmaskiner Jobbnu..: 3039


    Reference: http://www.nada.kth.se/dataterm/rek.html#a140
Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 2562

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  myrwad: Även jag föredrar väljare
25 mins

1 day 7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
-väljare/-inställning


Explanation:
i sammansättning med objektet för val/omkoppling etc
e.g:
kanalväljare
signalväljare
...

Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 426
Grading comment
Tack för hjälpen.
Jag ser på min nyköpta fjärrkontroll att det står lägesväljare för Betriebsartenwahlschalter (för att reglera en TV, VCR eller SAT)