KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

schnittfreudig

Swedish translation: lättskärande


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:schnittfreudig
Swedish translation:lättskärande
Entered by: Erik Hansson

07:17 Dec 10, 2003
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / diamantborrmaskin
German term or phrase: schnittfreudig
Diamantborrmaskin.
Beskriver borrets egenskaper.

"In solchen Fällen sind besonders schnittfreudige Bohrwerkzeuge mit geringem Anpressdruck und hoher Rundlaufgenauigkeit zu verwenden"
Erik Hansson
Germany
lättskärande
Explanation:
men det ordet finns nog inte på svenska. Kan tyskarna hitta på ord så kan väl svenskar det! Vad det betyder är att verktyget ska ha sådan skärvinkel och sådan skärpa att det kräv litet tryck för att det ska skära.
Selected response from:

Jerker Thorell
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1skärförmåga
Lennart Helgesson
4lättskärandeJerker Thorell


  

Answers


26 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
lättskärande


Explanation:
men det ordet finns nog inte på svenska. Kan tyskarna hitta på ord så kan väl svenskar det! Vad det betyder är att verktyget ska ha sådan skärvinkel och sådan skärpa att det kräv litet tryck för att det ska skära.

Jerker Thorell
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 311
Grading comment
Tack!

40 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
skärförmåga


Explanation:
alternativ skärverkan

Lennart Helgesson
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 1392

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt: borrverktyg med särkilt god skärförmåga
16 hrs