KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

totraumfrei

Swedish translation: spelfri, vakfri hydraulik


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:totraumfreie Hydraulik
Swedish translation:spelfri, vakfri hydraulik
Entered by: Erik Hansson

09:42 Dec 11, 2003
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / hydraulik
German term or phrase: totraumfrei
Beskrivning av vingpump och hydraulisk utrustning inom medicinteknik.

"totraumfreie Hydraulik"

Tyvärr inget ytterligare sammanhang.
Erik Hansson
Germany
spelfri
Explanation:
En ordbokslösning är följande:
vakfri/avlösningsfri hydraulik
Engström ger vak (arodyn) för totraum
NE ger: vak
vak, inom hydromekaniken ett område som uppstår p.g.a. avlösning omedelbart bakom en (trubbig) kropp som rör sig i en fluid. Tryckfördelningen i en vak skiljer sig markant från omgivningens tryck och ger upphov till motståndskrafter.

Det troligaste är väl, att man menar spelfri eller hysteresfri hydraulik
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Tack till er alla för hjälpen!

4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4(hydraulik) med hög precision
Klas Törnquist
3dödgång
Lennart Helgesson
1Hydraulik utan dödzon
tauvon
1spelfriReino Havbrandt


  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
dödgång


Explanation:
" Ingen dödgång i hydraulsystemet", alternativt glapp?

Lennart Helgesson
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 1392

28 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
Hydraulik utan dödzon


Explanation:
Detta är bara en gissning och en ren "ordöversättning", för det är inte mitt område, men kanske kan det ge hjälp på vägen? Från tyskans Totraum hittade jag dead zone (se länk nedan) och därifrån hittade jag dödzon, som du får många träffar på om du googlar lite.


    Reference: http://www.labom.com/englisch/
    Reference: http://www.tetragonia.se/seitrons.htm
tauvon
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 138

41 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
spelfri


Explanation:
En ordbokslösning är följande:
vakfri/avlösningsfri hydraulik
Engström ger vak (arodyn) för totraum
NE ger: vak
vak, inom hydromekaniken ett område som uppstår p.g.a. avlösning omedelbart bakom en (trubbig) kropp som rör sig i en fluid. Tryckfördelningen i en vak skiljer sig markant från omgivningens tryck och ger upphov till motståndskrafter.

Det troligaste är väl, att man menar spelfri eller hysteresfri hydraulik

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 2562
Grading comment
Tack till er alla för hjälpen!

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
(hydraulik) med hög precision


Explanation:
...om det nu är "säljsnack".

Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1390