KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Netzanschlussklemme

Swedish translation: nätanslutningsplintar


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Netzanschlussklemme
Swedish translation:nätanslutningsplintar
Entered by: xxxkask

12:59 Dec 26, 2003
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
German term or phrase: Netzanschlussklemme
Netzanschlussklemme spannungsfrei machen.
xxxkask
nätanslutningsplintar
Explanation:
"Gör nätanslutningsplintarna spänningslösa" eller, om det inte gäller specifikt just att göra plintarna spänningslösa, är det bättre att skriva "Bryt nätspänningen" eller "Koppla bort nätspänningen".
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
Tack!
Gott Nytt År!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2nätanslutningsplintarmyrwad
4Nätanslutningsklämma
Rottie


  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Nätanslutningsklämma


Explanation:
"gör nätanslutningsklämman strömlös" eller "se till att nätanslutningsklämman är strömlös" eller "se till att strömmen är bortkopplad från nätsnslutningsklämman" eller "se till att nätanslutningsklämman inte är live" - eller ngt annat liknande.

--------------------------------------------------
Note added at 33 mins (2003-12-26 13:32:14 GMT)
--------------------------------------------------

Jag har, vid närmare eftertanke, blivit litet tveksam. Det tyska ordet är ju så otroligt likt den svenska, direkta, översättningen att jag undrar om det ligger ngn \"hund begraven\" här.
Alltså: att använda nätanslutningsklämmor är ju inte helt vanligt, jag kan bara tänka mig att det görs vid vissa mätningar av ström (ampere), spänning (volt), frekvens (Hz) och/eller motstånd (Ohm).


--------------------------------------------------
Note added at 46 mins (2003-12-26 13:45:40 GMT)
--------------------------------------------------

OJOJ-OJOJ-OJ: Strömlös in min första förklaring bör, naturligtvis, bytas ut mot \"spänningslös\" (även om slutresultatet, så att säga, blir detsamma för utan spänning ingen ström) eftersom rätt-skall- vara-rätt.

Rottie
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 12

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
nätanslutningsplintar


Explanation:
"Gör nätanslutningsplintarna spänningslösa" eller, om det inte gäller specifikt just att göra plintarna spänningslösa, är det bättre att skriva "Bryt nätspänningen" eller "Koppla bort nätspänningen".

myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2836
Grading comment
Tack!
Gott Nytt År!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
4 mins
  -> Tack!

agree  Rottie: Lite i efterhand: kan vara helt OK i det här sammanhanget men nog är det väl en viss skillnad på plint och klämma? Klämma-Klemme Plint-Leiste/Brett (enligt mina tekniska ordböcker i alla fall). Gott Nytt År - trots detta! :-)
2 hrs
  -> Gott Nytt År, Rottie - ja, det är skillnad på plint och klämma, men "Klemme" används för plint, "Leiste" för plintrad