KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Druckschatten

Swedish translation: mindre tryck


10:10 Dec 30, 2003
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / appretering
German term or phrase: Druckschatten
Industrimangel för tvätt.

Om en duk lindas om en vals med ett varv, dvs ligger kant mot kant, finns det risk för att duken sträcks under processens gång (pga. värme och fukt). I sådant fall ligger inte kanterna längre mot varandra, utan den ena kanten har förskjutits över den andra, vilket innebär att en upphöjning uppstår.

Trycket som utövas på valsen (av en annan vals) kan då inte trycka emot dukens hela yta, vilket innebär att området strax bakom upphöjningen får för lite tryck (eller inget alls). Detta område kallas "Druckschatten". Vad kan detta heta på svenska?
Erik Hansson
Germany
Swedish translation:mindre tryck
Explanation:
området närmast kanten utsätts för mindre tryck. Tryckskugga går kanske när det definierats.
Selected response from:

Staffan Wiman
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen! Jag får fundera vidare på detta, men en omskrivning får det säkert bli.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
2 +1mindre tryckStaffan Wiman
1lågtrycksområdeReino Havbrandt


Discussion entries: 1





  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
mindre tryck


Explanation:
området närmast kanten utsätts för mindre tryck. Tryckskugga går kanske när det definierats.

Staffan Wiman
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 745
Grading comment
Tack för hjälpen! Jag får fundera vidare på detta, men en omskrivning får det säkert bli.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  myrwad
2 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
lågtrycksområde


Explanation:
kom för mig, när jag såg ut genom fönstret.

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 2562