KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Leitwarte

Swedish translation: kontrollrum


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Leitwarte
Swedish translation:kontrollrum
Entered by: Reino Havbrandt

12:09 Dec 31, 2003
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
German term or phrase: Leitwarte
Das Betriebswassers wird durch einen Durchflußmesser und einem Widerstands-thermometer über die Leitwarte kontrolliert.

Driftvattnet kontrolleras med en flödesmätare och en motståndstermometer via ledningsvakten#.
Reino Havbrandt
Sweden
kontrollrum
Explanation:
alternativt driftcentral

--------------------------------------------------
Note added at 21 mins (2003-12-31 12:30:37 GMT)
--------------------------------------------------

..och i kontrollrummet visas uppgifter naturligtvis på en skärm. Men det är själva kontrollrimmet (eller dess funktion) som avse här. Jfr Sternwarte = observatorium.

--------------------------------------------------
Note added at 22 mins (2003-12-31 12:31:35 GMT)
--------------------------------------------------

..och i kontrollrummet visas uppgifter naturligtvis på en skärm. Men det är själva kontrollrimmet (eller dess funktion) som avse här. Jfr Sternwarte = observatorium.
Selected response from:

Lennart Helgesson
Sweden
Grading comment
Tack! se http://barbara.ibh.rwth-aachen.de/etp-kohle/floh/zeichnung/img0010.jpg
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1kontrollrum
Lennart Helgesson
4leitwarte = huvudskärmLars Bolander
4manöverpulpet, operatörspanelmyrwad


  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
manöverpulpet, operatörspanel


Explanation:
Troligen typo för "Leitwert", ledningsförmåga, trodde jag först.
Engström säger dock Warte = manöverpulpet, vilket är det troliga. Driftvärden kan alltså avläsas på någon manöverplats.

myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2836

14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
leitwarte = huvudskärm


Explanation:
Leitwarte har jag stött pa tyska till engelska texter med betydelserna

1. control room (kontrollrum)
2. master display (huvuddisplay (skärm)

Ur Leo technische wörternuch

ENGLISCH DEUTSCH
Unmittelbare Treffer
control room die Leitwarte
master display die Leitwarte




Lars Bolander
Germany
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 7

17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
kontrollrum


Explanation:
alternativt driftcentral

--------------------------------------------------
Note added at 21 mins (2003-12-31 12:30:37 GMT)
--------------------------------------------------

..och i kontrollrummet visas uppgifter naturligtvis på en skärm. Men det är själva kontrollrimmet (eller dess funktion) som avse här. Jfr Sternwarte = observatorium.

--------------------------------------------------
Note added at 22 mins (2003-12-31 12:31:35 GMT)
--------------------------------------------------

..och i kontrollrummet visas uppgifter naturligtvis på en skärm. Men det är själva kontrollrimmet (eller dess funktion) som avse här. Jfr Sternwarte = observatorium.

Lennart Helgesson
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 1392
Grading comment
Tack! se http://barbara.ibh.rwth-aachen.de/etp-kohle/floh/zeichnung/img0010.jpg

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lars Bolander: bästa översättningen
13 mins