KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Walkpenetration

Swedish translation: konsistenstal

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Walkpenetration
Swedish translation:konsistenstal
Entered by: Erik Hansson

13:09 Jan 11, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
German term or phrase: Walkpenetration
Specifikation för smörjmedel för lager (gaffeltrucken igen).

"Walkpenetration 265/295 1/10 mm"
Erik Hansson
Germany
konsistenstal
Explanation:
Konsistensen på smörjfett anges med ett tal, konsistenstalet, ett högre värde anger ett styvare smörjfett. Mätningen sker med hjälp av en så kallad penetrometer, genom att en kon släpps ner i ett smörjfettsprov enligt en specificerad metod. Man mäter hur djupt konen sjunkit i smörjfettet och översätter detta till ett tal.
Selected response from:

Lennart Helgesson
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen och bakgrundsinformation!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4konsistenstal
Lennart Helgesson
1penetrationsvärde
Reino Havbrandt


  

Answers


23 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
konsistenstal


Explanation:
Konsistensen på smörjfett anges med ett tal, konsistenstalet, ett högre värde anger ett styvare smörjfett. Mätningen sker med hjälp av en så kallad penetrometer, genom att en kon släpps ner i ett smörjfettsprov enligt en specificerad metod. Man mäter hur djupt konen sjunkit i smörjfettet och översätter detta till ett tal.


    Reference: http://www.prod.mobil.com/mobil_se/smorjmedel_lattafordon/or...
Lennart Helgesson
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 1392
Grading comment
Tack för hjälpen och bakgrundsinformation!

4 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
penetrationsvärde


Explanation:
är min gissning.
eng worked penetration, används även i vissa svenska dok
Läs även den seriösa rapporten "Ren smörja", ref 1.


    Reference: http://miljoteknik.vinnova.se/rapporter/Pm_1999_2.pdf
    Reference: http://www.algonet.se/~millers/Skogsmaskin.pdf
Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 2562