KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Abnahmne

Swedish translation: mottagningskontroll

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Abnahmne
Swedish translation:mottagningskontroll
Entered by: Reino Havbrandt

14:39 Jan 13, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
German term or phrase: Abnahmne
Jag börjar åter bli osäker på Abhahme. Är det den leveranskontroll som leverantören gör, eller är det mottagningskontrollen som kunden gör? Eller kan det betyda båda?
Reino Havbrandt
Sweden
mottagningskontroll
Explanation:
den kontroll som köparen gör när godset överlämnas till honom.
Selected response from:

asptech
Grading comment
Tack! Även till Jörn och Horst, i detta sammanhang är det mottagningskontroll.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5mottagningskontroll
asptech
4 +1besiktning
joern


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
besiktning


Explanation:
ofta t.ex. slutbesiktning vid byggen. Dvs. det åligger köparen/mottagaren.
Modern Tysk-Svensk Ordbok

joern
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 119

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Horst2: "Abnahme" är alltid köparens part
5 mins

12 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
mottagningskontroll


Explanation:
den kontroll som köparen gör när godset överlämnas till honom.

asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1152
Grading comment
Tack! Även till Jörn och Horst, i detta sammanhang är det mottagningskontroll.