KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Leitzahl 11

Swedish translation: ledtal


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Leitzahl
Swedish translation:ledtal
Entered by: Erik Hansson

00:16 Oct 9, 2001
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
German term or phrase: Leitzahl 11
Begrepp i samband med blixt till digitalkamera.
Kan betyda kod, version, typ etc. (jmf. Postleitzahl, Bankleitzahl)
Erik Hansson
Germany
ledtal
Explanation:
NE om ledtal:
ledtal, fototekniskt mått med vars hjälp man kan beräkna hur filmen skall exponeras vid blixtljusfotografering. Ledtalet, som blixttillverkare anger för en specificerad filmkänslighet, skall divideras med fotograferingsavståndet, varvid man erhåller lämpligt bländartal. Om ledtalet är 24 och avståndet mellan blixt och motiv är 3 m, blir den rekommenderade bländaren 8.
Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
Stort tack för som alltid snabbt och kompetent svar!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1ledtal
Mats Wiman
4ledtal
Mats Wiman


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
ledtal


Explanation:
gammalt begrepp


    Native Scandinavian (Swede)
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2146

6 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
ledtal


Explanation:
NE om ledtal:
ledtal, fototekniskt mått med vars hjälp man kan beräkna hur filmen skall exponeras vid blixtljusfotografering. Ledtalet, som blixttillverkare anger för en specificerad filmkänslighet, skall divideras med fotograferingsavståndet, varvid man erhåller lämpligt bländartal. Om ledtalet är 24 och avståndet mellan blixt och motiv är 3 m, blir den rekommenderade bländaren 8.


Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2146
Grading comment
Stort tack för som alltid snabbt och kompetent svar!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
28 mins