στανεύω

English translation: build / set up one’s sheepfold / one’s home

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Greek term or phrase:στανεύω
English translation:build / set up one’s sheepfold / one’s home

13:44 Nov 17, 2019
    The asker opted for community grading. The question was closed on 2019-11-20 16:54:08 based on peer agreement (or, if there were too few peer comments, asker preference.)


Greek to English translations [PRO]
Art/Literary - Poetry & Literature
Greek term or phrase: στανεύω
Καλησπέρα σας! Θα ήθελα τη βοήθεια σας στην απόδοση της λέξης «στανεύω» σε ποίημα από ελληνικά προς αγγλικά!
Elena Tentoma
Greece
build / set up one’s sheepfold / one’s home
Explanation:
(στη γλώσσα των τσοπάνων) στήνω ή έχω στημένη τη στάνη μου

Έχει κι άλλες, πιο σπάνιες σημασίες, π.χ.
Στα παρακάτω παραδείγματα μοιαζει να σημαίνει «νεύω» (beckon):

Ανάγκη με στανεύει, γέροντα μου·
αυτά, οι θεοί κ’ εγώ, με το κεφάλι
το ασυλλόγιστο, τάχουμε σκαρώσει.

Η μάνα η αμαζόνα βλέπει το γέρο της παρακλητικά και στανεύει πονηρά του γιου της.

Και κάποιος προσθέτει και τη σημασία:
(στη γλώσσα των οικοδόμων της Κόνιτσας) φωνάζω δυνατά

Selected response from:

Nick Lingris
United Kingdom
Grading comment
Ευχαριστώ πολύ!!!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2build / set up one’s sheepfold / one’s home
Nick Lingris
3settle down
Kyriacos Georghiou


Discussion entries: 4





  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
build / set up one’s sheepfold / one’s home


Explanation:
(στη γλώσσα των τσοπάνων) στήνω ή έχω στημένη τη στάνη μου

Έχει κι άλλες, πιο σπάνιες σημασίες, π.χ.
Στα παρακάτω παραδείγματα μοιαζει να σημαίνει «νεύω» (beckon):

Ανάγκη με στανεύει, γέροντα μου·
αυτά, οι θεοί κ’ εγώ, με το κεφάλι
το ασυλλόγιστο, τάχουμε σκαρώσει.

Η μάνα η αμαζόνα βλέπει το γέρο της παρακλητικά και στανεύει πονηρά του γιου της.

Και κάποιος προσθέτει και τη σημασία:
(στη γλώσσα των οικοδόμων της Κόνιτσας) φωνάζω δυνατά



Nick Lingris
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Greek
PRO pts in category: 124
Grading comment
Ευχαριστώ πολύ!!!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anastasia Kyriakidou
3 mins
  -> Ευχαριστώ, Αναστασία.

agree  Angeliki Papadopoulou
6 hrs
  -> Ευχαριστώ!

11 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
settle down


Explanation:
I believe it expresses the meaning as stated in the extract below:

Έτσι στάνη λέγεται από το Δεκέμβρη και ύστερα το μέρος που είναι στημένα τα μαντριά, η στρούγκα για το άρμεγμα και το τυροκομείο, το μπατσαριό, δηλ το στανοτόπι, ή το στανομάντρι, όπου μαζώνεται η ζωή και η βαριά δουλειά της στάνης. Έτσι συνήθιζαν να λένε στανεύω, ή στανεύω στον λόγγο, η στανεύω στο γεννιλίβαδο, για να δείξουν το σημείο που είναι ο βιoς τους, και η περιουσία τους γενικότερα.
Στανοκόπι λένε επίσης την άνοιξη στην στράτα, στα ταξίδια τους, όταν ανεβαίνουν στους κάμπους και στα βουνά, οποιοδήποτε μέρος στέκονταν μέρα νύχτα οι τσοπάνηδες με τα κοπάδια, για να ξεκουραστούν ή να κοιμηθούν, να μουδιάσουν τα γαλάρια ή αν στηθεί η στρούγκα και το πρόχειρο μπατζαριό, για να αρμέξουν και να φτιάξουν τα τυριά και τα βούτυρα.

Kyriacos Georghiou
Cyprus
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in GreekGreek




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search