üde és félüde

English translation: mesic

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Hungarian term or phrase:üde és félüde
English translation:mesic
Entered by: Sarah Agoston

19:23 Jan 3, 2013
Hungarian to English translations [PRO]
Science - Environment & Ecology / vízenergetikai projekthe
Hungarian term or phrase: üde és félüde
Változatos körülmények hatására létrejövő, de elsősorban üde, félüde vízellátottságú termőhelyeken kialakuló élőhely.

jellegtelen üde gyepek és magaskórósok egy része, pl. az ártéri és mocsári ruderális és félruderális gyomnövényzet

A természetes szukcesszió során üde láprétekből, tőzegmohás átmeneti lápokból vagy zsombékos társulásokból fejlődnek.

Ezek a vegetációs időszak jelentős részében üde (tavasszal gyakran vízállásos, de nyárra kiszáradó), nem tőzegesedő talajok szikes fajokban szegény magas füvű rétjei.

Nekem a félüde a legfurcsább. Ezért gondolom, hogy ez egy szakszó.
Sarah Agoston
Hungary
mesic
Explanation:

mesic (Ecology) Of, characterized by, or adapted to a moderately moist habitat http://www.thefreedictionary.com/mesic

Jellegtelen üde gyepek és magaskórósok
Uncharachteristic mesic meadows and tall herb communities

Üde cserjések: Nedves vagy üde területek többnyire másodlagos cserjéseinek gyűjtőcsoportja.
Mesic shrub vegetation: A group of generally secondary shrub habitats of wet or mesic areas.
http://www.novenyzetiterkep.hu/magyar/katalogus/node/73

hrcak.srce.hr/file/117412

D34 – Mocsárrétek A vegetációs időszak jelentős részében üde (tavasszal gyakran vízállásos, de nyárra kiszáradó), nem tőzegesedő talajok szikes fajokban szegény magas füvű rétjei. http://www.novenyzetiterkep.hu/eiu/d34.html
D34 – Mesotrophic wet meadows The habitat can be found on soils that are mesic during most of the vegetation period (often has spring water cover, but dries out for summer) without peat formation.
http://www.zpok.zoldpok.hu/img_upload/cb39111eba7a31c9c0e486...


Infók a talajnedvességre vonatkozó skálához:

Ruderális vizsgálatainkhoz a továbbiakban a Simon (2000)- féle W-ökológiai indikátorszámokat és más kutatók indikátorszám vizsgálatainak tapasztalatait (Précsényi, 1986, 1995) használtuk fel:
0 = extrém száraz 1 = igen száraz 2 = száraz 3 = mérsékelten száraz 4 = mérsékelten üde 5 = üde 6 = mérsékelten nedves 7 = nedves 8 = mérsékelten vizes 9 = vizes 10 = igen vizes 11 = vízi (Simon, 2000)
http://www.mtk.nyme.hu/fileadmin/user_upload/phd/2006/Szabo_...

1. táblázat: Relatív talajvíz, talajnedvesség (WB) értékskála (Borhidi 1995)
WB-érték
Relatív talajvíz, talajnedvesség igény
1 erősen szárazságtűrő növények gyakorta teljesen kiszáradó, huzamosan
szélsőségesen száraz termőhelyeken
2 szárazságtűrő növények hosszú száraz periódusú termőhelyeken
3 szárazságtűrő növények, alkalmilag üde termőhelyeken is előfordulnak
4 félszáraz termőhelyek növényei
5 félüde termőhelyek növényei
6 üde termőhelyek növényei
7: Nedvességjelző növények, leginkább a jól átszellőzött, nem vizenyős talajok növényei
8: Nedvességjelző, de rövid elárasztást is eltűrő növények
9: Talajvízjelző növények, zömében a vízzel átitatott (levegőszegény) talajokon
10: Változó vízállású, rövidebb ideig kiszáradó termőhelyek vízi növényei
11: Vízben úszó, gyökerező vagy lebegő vízi szervezetek
12: Alámerülő vízi növények
http://szie.hu//file/tti/archivum/CSEREKLYE_Ert.pdf
http://novtan.emk.nyme.hu/novtan/florapannonica/PDF/Vol.03/F...

Selected response from:

Ildiko Laskay
Hungary
Grading comment
nagyon köszönöm
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1mesic
Ildiko Laskay
3 +1moist and semi-moist
Andras Mohay (X)


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
moist and semi-moist


Explanation:
üde rét = moist meadow (Haensch - Haberkamp, Hatnyelvű mezőgazdasági szótár)


I just planted some new plants but they say moisture level is semi-moist. How often should I water them?

http://au.answers.yahoo.com/question/index?qid=2007031117101...

Andras Mohay (X)
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Zsazsa (X)
2 days 18 hrs
  -> Köszönöm

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
üde
mesic


Explanation:

mesic (Ecology) Of, characterized by, or adapted to a moderately moist habitat http://www.thefreedictionary.com/mesic

Jellegtelen üde gyepek és magaskórósok
Uncharachteristic mesic meadows and tall herb communities

Üde cserjések: Nedves vagy üde területek többnyire másodlagos cserjéseinek gyűjtőcsoportja.
Mesic shrub vegetation: A group of generally secondary shrub habitats of wet or mesic areas.
http://www.novenyzetiterkep.hu/magyar/katalogus/node/73

hrcak.srce.hr/file/117412

D34 – Mocsárrétek A vegetációs időszak jelentős részében üde (tavasszal gyakran vízállásos, de nyárra kiszáradó), nem tőzegesedő talajok szikes fajokban szegény magas füvű rétjei. http://www.novenyzetiterkep.hu/eiu/d34.html
D34 – Mesotrophic wet meadows The habitat can be found on soils that are mesic during most of the vegetation period (often has spring water cover, but dries out for summer) without peat formation.
http://www.zpok.zoldpok.hu/img_upload/cb39111eba7a31c9c0e486...


Infók a talajnedvességre vonatkozó skálához:

Ruderális vizsgálatainkhoz a továbbiakban a Simon (2000)- féle W-ökológiai indikátorszámokat és más kutatók indikátorszám vizsgálatainak tapasztalatait (Précsényi, 1986, 1995) használtuk fel:
0 = extrém száraz 1 = igen száraz 2 = száraz 3 = mérsékelten száraz 4 = mérsékelten üde 5 = üde 6 = mérsékelten nedves 7 = nedves 8 = mérsékelten vizes 9 = vizes 10 = igen vizes 11 = vízi (Simon, 2000)
http://www.mtk.nyme.hu/fileadmin/user_upload/phd/2006/Szabo_...

1. táblázat: Relatív talajvíz, talajnedvesség (WB) értékskála (Borhidi 1995)
WB-érték
Relatív talajvíz, talajnedvesség igény
1 erősen szárazságtűrő növények gyakorta teljesen kiszáradó, huzamosan
szélsőségesen száraz termőhelyeken
2 szárazságtűrő növények hosszú száraz periódusú termőhelyeken
3 szárazságtűrő növények, alkalmilag üde termőhelyeken is előfordulnak
4 félszáraz termőhelyek növényei
5 félüde termőhelyek növényei
6 üde termőhelyek növényei
7: Nedvességjelző növények, leginkább a jól átszellőzött, nem vizenyős talajok növényei
8: Nedvességjelző, de rövid elárasztást is eltűrő növények
9: Talajvízjelző növények, zömében a vízzel átitatott (levegőszegény) talajokon
10: Változó vízállású, rövidebb ideig kiszáradó termőhelyek vízi növényei
11: Vízben úszó, gyökerező vagy lebegő vízi szervezetek
12: Alámerülő vízi növények
http://szie.hu//file/tti/archivum/CSEREKLYE_Ert.pdf
http://novtan.emk.nyme.hu/novtan/florapannonica/PDF/Vol.03/F...



Ildiko Laskay
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 4
Grading comment
nagyon köszönöm

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Andras Mohay (X): Igen, HU "mezikus" és az EN "mesic" az "üde"/"moist" tudományosabb ekvivalense. Vö. még: Hammocks are also often classified as hydric (wet soil), mesic (moist soil) or xeric (dry soil)
15 hrs
  -> Köszönöm.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search