fajvédelem

English translation: racial preservation

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Hungarian term or phrase:fajvédelem
English translation:racial preservation
Entered by: Eszter Bokor

08:50 Sep 4, 2009
Hungarian to English translations [PRO]
Social Sciences - Government / Politics
Hungarian term or phrase: fajvédelem
Egy politikai elemzés a magyar jobboldalról:

Márpedig – a MIÉP-hez hasonlóan – a Jobbiknak sem történelmi referenciáiban, szimbolikus pol itikájában, sem pedig ideológiájában nem fedezhetőek fel kifejezetten nemzetiszocialista elemek (szemben az egyébként valóban létező, kifejezetten újhungarista hazai csoportokkal). A magyar politikatudomány a Jobbikhoz hasonló politikai alakulatokat sokkal inkább a fajvédelem tradíciójába sorolja, amely lényegét tekintve különbözik a forradalmi és jóval militánsabb nemzetiszocialista hagyománytól.

Minden szótár simán "racism"-nek fordítja a fajvédelmet, de a politikaitudományban ez nem helyes kifejezés. A megrendelöt megkéreztem, ezt írta magyarázatképpen: "A fajvédelem konkrét irányzata az extrém politikai irányoknak, nem a rasszizmus szinonímája. Pl. Szálasi fajvédö volt."
Eszter Bokor
Austria
racial preservation
Explanation:
“The Racial Preservation Society was a right-wing pressure group opposed to immigration and in favour of white supremacy in the United Kingdom in the 1960s.”
Selected response from:

Attila Széphegyi
Hungary
Grading comment
Köszönöm!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1racial preservation
Attila Széphegyi
5 -1protection of species
HungarianInterp
4racialism
Andras Mohay (X)
4race preservation (to preserve the race)
Lingua.Franca


  

Answers


34 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
race preservation (to preserve the race)


Explanation:
Racism, when primarily motivated by positive feelings, can be defined as love of one's race and loyalty to, and support for, its legitimate and vital interests. Vital interests are those which are life-essential. They are the conditions required for continued existence, development, health and well-being, to preserve the race in undiminished, undiluted, unaltered and distinct form. They are the conditions required for successful reproduction and the avoidance of intermixture with other races (misreproduction or malreproduction, the most harmful form of nonreproduction). They are racial separation, reproductive isolation, self-determination, sovereignty, freedom and independence.


    Reference: http://books.google.co.uk/books?id=g4WalMw26IkC&pg=PA110&lpg...
    Reference: http://www.racialcompact.com/righttoraciallife.html
Lingua.Franca
Spain
Native speaker of: English

5 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
racial preservation


Explanation:
“The Racial Preservation Society was a right-wing pressure group opposed to immigration and in favour of white supremacy in the United Kingdom in the 1960s.”


    Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/Racial_Preservation_Society
Attila Széphegyi
Hungary
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 12
Grading comment
Köszönöm!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tradeuro Language Services
1 day 18 hrs
  -> Köszönöm.

11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
racialism


Explanation:
Tudom, hogy nem fog tetszeni a javaslatom, de későbbi felhasználók hasznát vehetik. Előnyei:

(1) Mind az EN "rascialism", mind a HU "fajvédelem" számos beszélő számára a "racism"~"rasszizmus" szinonimája. Gyanús, hogy itt a fogalmak utólagos diverzifikálásáról van szó: igen gyakori a tudományban, hogy szinoním kifejezésekbe utólag nüansznyi jelentéskülönbséget magyaráznak bele egy-egy elmélet kedvéért.
(2) A javasolt kifejezéssel elegánsan fordítható egy ilyen mondat: "Szálasi nem rasszista [= racist], hanem fajvédő [= racialist] volt".
(3) Az amúgy kiváló kollégák alternatív javaslata a magyar szóhoz tapad, nehézkes, nehezen alakítható át (fajvédelem > fajvédő), és hiányzik belőle az "izmus" jelleg, az ideológiai dimenzió (a mozgalom még nem ideológia).
(4) A tárgyiasult szó olyan, mint a ruhafogas: mindenki azt akaszt rá, amit akar. A "cinterem" < lat. coemeterium < gör. κοιμητήριον ("alvóhely") a temető, de sokak számára olyan terem, amelyben cink kupák vannak, a "virulens" = mérgező, ártó, de sokak számára a "viruló, életerős" mellékértelme is benne van. A "racialism"-ba tökéletesen belefér a "fajvédelem" (vs "rasszizmus").

http://en.wikipedia.org/wiki/Racialism

... Faji szemlélet: A magyar nyelvben sajnálatosan nem elterjedt kifejezés, amely jelen írásban az angol racialism megfelelıje. ...
www.nyi.bme.hu/ford/rasszizm.pdf


Andras Mohay (X)
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Attila Széphegyi: Védeni és üldözni az két különböző dolog. Lásd szlovák nyelvtörvény. A hivatalos változatban védelemről beszélnek.
10 hrs

12 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
protection of species


Explanation:
Species encomapases all living beings, so it is a neutral and scientific term.

Example sentence(s):
  • 10 % of income from parking fees is set aside for the preservation of habitat to protect endangered species.
HungarianInterp
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  denny (X): not in this context
3 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search