üzletszerűen elkövetett csalás bűntette

English translation: felony of fraud committed on a commercial basis

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Hungarian term or phrase:üzletszerűen elkövetett csalás bűntette
English translation:felony of fraud committed on a commercial basis
Entered by: Peter Szekretar

09:33 Jul 24, 2020
Hungarian to English translations [PRO]
Law/Patents - Law: Patents, Trademarks, Copyright / jog
Hungarian term or phrase: üzletszerűen elkövetett csalás bűntette
Magánszemélyi vádirati leírásban szerepel.
Crime committed at a commercial scale - nem érzem teljesen meggyőzően jónak.
evzso
felony of fraud committed on a commercial basis
Explanation:
Bűntett: „felony” (ld. a „Section 5” részt az második hivatkozásban).
Üzletszerűen: „on a commercial basis” (ld. a harmadik hivatkozást).
2012. évi C. törvény a Büntető Törvénykönyvről (a bűntett és a „felony” összevetéséhez):
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200100.tv

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 1 hr (2020-07-25 10:36:02 GMT)
--------------------------------------------------

A „felony of fraud committed on a commercial scale” is jó megoldásnak tűnik – „Section 373(2)”:
https://thb.kormany.hu/download/a/46/11000/Btk_EN.pdf
Összevethető a magyar nyelvűvel:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200100.TV

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 1 hr (2020-07-25 11:08:58 GMT)
--------------------------------------------------

Személy szerint nekem szimpatikusabb az a verzió, amelyet eredetileg javasoltam; mert a „fraud committed on a commercial scale-hez” azt a képzetet társítom, hogy a kofa megmachinálja a mérleget, hogy mutasson már többet... De ha egyszer hivatalosan így lett lefordítva, akkor lehet rá hivatkozni.
Selected response from:

Peter Szekretar
France
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5felony of serial fraud (committing the same crimes repeatedly)
Erzsébet Czopyk
4 +1felony of fraud committed on a commercial basis
Peter Szekretar
3large-scale fraud
Marianna Brazda, MCIL


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
large-scale fraud


Explanation:
Ez a kifejezés elég gyakran használatos. Bár lehet jó lenne tudni, hogy konkrétan milyen jellegű csalásokról van szó, de talán megfelelő lehet a kifejezés.


    https://www.google.com/search?sxsrf=ALeKk00oUCvZfBlIV-f9uKbz4j4ttBeCdg%3A1595583453682&ei=3asaX-6dKa-HwPAPx_Sd6As&q=large+scale+fraud+cases&
Marianna Brazda, MCIL
United Kingdom
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
Notes to answerer
Asker: A szövegből nem derül ki a csalások jellege. Én találkoztam már "fraud on industrial scale" kifejezéssel is, de mivel nem tudom a csalások jellegét nem mertem azt használni.


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
felony of fraud committed on a commercial basis


Explanation:
Bűntett: „felony” (ld. a „Section 5” részt az második hivatkozásban).
Üzletszerűen: „on a commercial basis” (ld. a harmadik hivatkozást).
2012. évi C. törvény a Büntető Törvénykönyvről (a bűntett és a „felony” összevetéséhez):
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200100.tv

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 1 hr (2020-07-25 10:36:02 GMT)
--------------------------------------------------

A „felony of fraud committed on a commercial scale” is jó megoldásnak tűnik – „Section 373(2)”:
https://thb.kormany.hu/download/a/46/11000/Btk_EN.pdf
Összevethető a magyar nyelvűvel:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200100.TV

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 1 hr (2020-07-25 11:08:58 GMT)
--------------------------------------------------

Személy szerint nekem szimpatikusabb az a verzió, amelyet eredetileg javasoltam; mert a „fraud committed on a commercial scale-hez” azt a képzetet társítom, hogy a kofa megmachinálja a mérleget, hogy mutasson már többet... De ha egyszer hivatalosan így lett lefordítva, akkor lehet rá hivatkozni.


    https://thb.kormany.hu/download/a/46/11000/Btk_EN.pdf
    https://www.proz.com/personal-glossaries/entry/21559549-%C3%BCzletszer%C5%B1en-on-a-commercial-basis
Peter Szekretar
France
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Köszönöm. "on a commercial basis " kicsit furcsán hangzik...de ha az "on industrial scale" előfordulhat lasd fentebbi kommentemet akkor talán az előbbi is.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erzsébet Czopyk: felony of fraud committed on-ig, a vége nem jó
46 days

46 days   confidence: Answerer confidence 5/5
felony of serial fraud (committing the same crimes repeatedly)


Explanation:
Az üzletszerűség fogalma
Az üzletszerűség körében a Btk. azt a társadalmat fenyegető többletveszélyt értékeli, amely általában a bűnismétlésben, a több bűncselekmény megvalósításában vagy pedig ennek a lehetőségében rejlik. A bűnözésre történő berendezkedés, a bűnözés mint életforma és az ehhez kapcsolódó életvitel feltétlenül nagyobb veszélyt jelent a társadalomra nézve.

Az üzletszerűség megállapításának két együttes feltétele van:

– a tárgyi oldalon az ugyanolyan vagy hasonló bűncselekmények megvalósítása,
– alanyi oldalon pedig ezek révén rendszeres haszonszerzésre törekvés.

1. Annak megítélésében, hogy az üzletszerűség megállapítása szempontjából mely cselekmények ugyanolyanok vagy hasonlóak, az ítélkezési gyakorlat egységesnek mondható. Ugyanolyannak tekinti a gyakorlat az azonos különös részi törvényi tényállást megvalósító cselekményeket, függetlenül attól, hogy azok alap-, minősített vagy privilegizált esetéről van szó, azokat az elkövető befejezett bűncselekményként vagy kísérletként, tettesként vagy részesként valósítják meg.

A hasonló bűncselekményekre nézve a Legfelsőbb Bíróság 39. számú büntető kollégiumi véleménye ad eligazítást.

A kollégiumi vélemény négy bűncselekmény-kategóriát jelöl meg, amelyek a gazdálkodás rendjét, illetve a pénzügyi érdekeket, a vagyoni viszonyokat, a prostitúcióhoz való szoros kötődést és a közélet tisztaságát érintik. A kollégiumi állásfoglalás hangsúlyozza, hogy a felsorolás nem jelent ta- xációt, ezért a példálózó felsorolásban nem szereplő más bűncselekmények jelleghasonlóságának a megállapítására is sor kerülhet, ugyanakkor – indokolt esetben – a bíróság a jelleghasonlóság hiánya okán, a felsorolt bűncselekményeknél is mellőzheti az üzletszerűség megállapítását.

A törvény szövegéből adódóan az üzletszerűség megállapításának alapjául rendszerint több bűncselekmény szolgál. Az üzletszerűség általában bűncselekmények sorozatos, rendszeres elkövetésével valósul meg, megállapítható azonban akkor is, ha az elkövető egyetlen bűncselekményt valósított meg, de az ismétlődő és rendszeres haszonszerzésre törekvő akaratelhatározás egyértelműen felismerhető. Ugyanakkor ennek hiányában nincs alap az üzletszerűség megállapítására – mivel ez a bűnözésre mint életformára berendezkedést teszi kérdésessé -, még akkor sem, ha rövid idő alatt megvalósított bűncselekmény-sorozatról van szó. Ez a rövid időszak pár nap vagy éppen – mint arra a gyakorlatban volt példa – másfél hónapos időtartam is lehet.

aki elköveti, az a serial fraudster

--------------------------------------------------
Note added at 46 days (2020-09-09 00:40:44 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Az üzletszerűség a büntetőjogban használatos fogalom. A magyar Büntető Törvénykönyv [1] értelmező rendelkezései között szerepel [2] a meghatározása, amely szerint üzletszerűen követi el a bűncselekményt, aki ugyanolyan vagy hasonló jellegű bűncselekmények elkövetése révén rendszeres haszonszerzésre törekszik.

A hasonló jellegű bűncselekmények tárgyában a Kúria kiadta a 39. Bk véleményt [3]

--------------------------------------------------
Note added at 46 days (2020-09-09 00:44:30 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Offense defined.--A person commits the crime of *** when the person either:

(1) engages in a course of conduct or repeatedly commits acts toward another person,

Erzsébet Czopyk
Hungary
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search