hatósági tanú

English translation: witness appointed by the authority / authority appointed witness

10:30 Nov 17, 2016
Hungarian to English translations [PRO]
Law/Patents - Law: Taxation & Customs / adóellenőrzés
Hungarian term or phrase: hatósági tanú
Az már világos, hogy a hatósági tanú azt jelenti, hogy a hatóság valakit felkér arra, hogy a végrehajtott ellenőrzést tanúsítsa.
Van-e erre valami frappáns angol (brit) kifejezés? Vagy maradhat a "witness assigned by the authority"?
Krisztina Janosi
Hungary
English translation:witness appointed by the authority / authority appointed witness
Explanation:
Egy lehetőség.

A hatósági tanú igazolja annak a nyomozási cselekménynek a lefolyását és eredményét, amelynél jelen volt.< [138. § (1) bek.]

A hatósági tanú elsősorban a hatóság segítője. Az a feladata, hogy tanúsítsa, miként folyt le a nyomozási cselekmény, amelynél asszisztált. A tevékenysége abból áll, hogy jelen van, és szemléli a hatóságok és az eljárásban részt vevő, illetőleg érintett személyek cselekményeit. Jogában áll észrevételt tenni [183. § (2) bek.] eljárás közben és utólag is. A nyomozási cselekményről, amelynél jelen van, jegyzőkönyv készül, ha a tanú az ügyészség, illetve a nyomozó hatóság alkalmazottja a lakcíme helyett a munkakörét, illetve beosztását kell feltüntetni. Ha a nyomozási cselekmény során a hatósági tanú észrevételt tett, a jegyzőkönyvben ezt is fel kell tüntetni [183. § (5) bek.].

A hatósági tanú lehetőleg érdektelen, elfogulatlan személy. Ha a hatóság tagja szerepelne hatósági tanúként, vele szemben könnyen támasztható volna elfogultsági vagy összeférhetetlenségi kifogás, ezért alkalmazásuk mellett alig hozhatók fel érvek, kivéve ha más a szerepre nem vállalkozik, és a nyomozó hatóságnak nyomatékos érdeke fűződik a hatósági tanú jelenlétéhez (például mert az eljárás érintettje fokozottan bizalmatlan az eljáró hatóság iránt, vagy az ügynek kiemelkedő jelentősége van).

http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_520...
Selected response from:

Tamas Elek
Hungary
Grading comment
Köszike mindenkinek!

És nézzétek csak, mit találtam a Ket. hivatalos fordításában:

Official Witness:)))))

4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4witness appointed by the authority / authority appointed witness
Tamas Elek
5 -1investigator's witness / prosecution witness
JANOS SAMU
5 -1expert witness
Agnes Dabi


Discussion entries: 1





  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
expert witness


Explanation:
expert witness

Agnes Dabi
United Kingdom
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Tamas Elek: Bocsi, de ez mellément, ez a szakértő. Hatósági tanú bárki lehet, akit a hatóság felkér, pl. házkutatásnál felkérhetik a szomszédot vagy akár egy járókelőt.
16 mins

40 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
witness appointed by the authority / authority appointed witness


Explanation:
Egy lehetőség.

A hatósági tanú igazolja annak a nyomozási cselekménynek a lefolyását és eredményét, amelynél jelen volt.< [138. § (1) bek.]

A hatósági tanú elsősorban a hatóság segítője. Az a feladata, hogy tanúsítsa, miként folyt le a nyomozási cselekmény, amelynél asszisztált. A tevékenysége abból áll, hogy jelen van, és szemléli a hatóságok és az eljárásban részt vevő, illetőleg érintett személyek cselekményeit. Jogában áll észrevételt tenni [183. § (2) bek.] eljárás közben és utólag is. A nyomozási cselekményről, amelynél jelen van, jegyzőkönyv készül, ha a tanú az ügyészség, illetve a nyomozó hatóság alkalmazottja a lakcíme helyett a munkakörét, illetve beosztását kell feltüntetni. Ha a nyomozási cselekmény során a hatósági tanú észrevételt tett, a jegyzőkönyvben ezt is fel kell tüntetni [183. § (5) bek.].

A hatósági tanú lehetőleg érdektelen, elfogulatlan személy. Ha a hatóság tagja szerepelne hatósági tanúként, vele szemben könnyen támasztható volna elfogultsági vagy összeférhetetlenségi kifogás, ezért alkalmazásuk mellett alig hozhatók fel érvek, kivéve ha más a szerepre nem vállalkozik, és a nyomozó hatóságnak nyomatékos érdeke fűződik a hatósági tanú jelenlétéhez (például mert az eljárás érintettje fokozottan bizalmatlan az eljáró hatóság iránt, vagy az ügynek kiemelkedő jelentősége van).

http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_520...

Tamas Elek
Hungary
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Köszike mindenkinek!

És nézzétek csak, mit találtam a Ket. hivatalos fordításában:

Official Witness:)))))
Notes to answerer
Asker: Köszi, végül én is pont erre jutottam:)


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erzsébet Czopyk: PERFECT!
2 hrs
  -> Köszönöm.

agree  Annamaria Amik: Az authority-appointed esetén kötőjellel.
7 hrs
  -> Köszönöm.

disagree  JANOS SAMU: Az "appointed" miatt. A tanút csak fel szabad kérni, hogy vállalja-e a tanúskodást.
7 hrs
  -> Szerintem jó, de azért köszönöm.

agree  Tibor Pataki: mellément egy szó :)
18 hrs
  -> Köszönöm. Jogos.

agree  Iosif JUHASZ
1 day 1 hr
  -> Köszönöm.

agree  Tradeuro Language Services
2 days 5 hrs
  -> Köszönöm.

8 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
investigator's witness / prosecution witness


Explanation:
A próbavásárlás vagy másmilyen ellenőrzés, nyomozás tanúsítását meg kell szervezni. Tanút fel lehet kérni, de kijelölni nem, mert ha kijelölik, akkor a tárgyaláson vagy büntetőeljárás során kétségbevonhatják a pártatlanságot. Mindegy, hogy ellenőr, revizor, vagy nyomozó a hatósági személy, angolul gyűjtőnévvel investigator. Ha tárgyalásra vagy büntetőeljárásra kerül a sor, akkor automatikusan prosecution witness lesz az elnevezése. Fontos a két angol kifejezés megkülönböztetése, mert olyan ellenőrzésnél, ahol nem találnak szabálysértést vagy törvénysértést, ott is kell tanú az ellenőrzést végzőnek, hiszen előre nem tudja, hogy mit hoz az ellenőrzés, de ha nincs szabálysértés, akkor a hatósági tanú csak investigator's witness marad.


    https://www.ncjrs.gov/nij/eyewitness/procedures_intrv.html
    Reference: http://www.nolo.com/legal-encyclopedia/investigating-crimina...
JANOS SAMU
United States
PRO pts in category: 35
Notes to answerer
Asker: János! Ez egy egyszerű, helyszíni adóellenőrzés egy kis boltban, és bizony itt Mo-on, legalábbis a link tanúsága alapján ezeket az emberkéket nem a hatóság csak felkéri őket, hogy tanúsítsák (bocs, nem a végrehajtott, hanem) a végrehajtandó ellenőrzést. https://jogoskodo.wordpress.com/kifejezesek/

Asker: Bocs a katyvaszért, az a lényeg, hogy itt ez csak sima rutin adóellenőrzés, semmi kriminalisztika (ha jól látom, nem is találtak semmit), nem indult "investigation". Az a lényeg, hogy a hatóság kéri fel a tanút.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Tamas Elek: Az investigator's witness még esetenként jó lehet, de a kérdezett kifejezés sokkal tágabb. A "prosecution witness" pedig inkább a vád tanúit jelenti, ami teljesen más. A hatósági tanú az eljárást nézi. Pl. A rendőrök azt csinálják-e, amit jegyzőkönyveznek
35 mins
  -> Teljesen melléfogtál Tamás. Én az itteni bíróságon Grand Jury tagja vagyok vele. A prosecution witness (vagy witness of the prosecution) a vád, azaz a hatóság által az ügyben állított tanú, aki a vád tárgyát képviselő cselekmény szemtanúja.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search