KudoZ home » Hungarian to English » Bus/Financial

önellenőrzés

English translation: self-revision


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Hungarian term or phrase:önellenőrzés
English translation:self-revision
Entered by: Eva Blanar

10:12 Dec 6, 2003
Hungarian to English translations [PRO]
Bus/Financial
Hungarian term or phrase: önellenőrzés
Mármint az adózási önellenőrzés. A dolog annyiból cifrább, hogy a lefordítandó kifejezés: ... a rendelkezésemre álló dokumentumok - nyilvántartások, folyószámlák, bevallások, önellenőrzések, jogerős határozatok - alapján igazolom, hogy....

self-audit, illetve self-audit documents lenne?

A doksi maga egyébként egy ún. nullás papír, hogy nincs ilyen-olyan tartozás, egy pályázathoz.
Eva Blanar
Hungary
self-revision
Explanation:
Erre nem is gondoltál ;))) Lásd:
http://www.pwcglobal.com/hu/mag/ins-sol/publ/ newsflash/pwc_newsflash_2003-071.pdf
A http://mek.oszk.hu/00000/00063/html/o.htm szótár szerint 'internal accounting control' - nekem nem tetszik.
Próbáld a guglival a "tax self-revision" keresőszavakkal. Üdv, LK
Selected response from:

texlazar
Grading comment
Igen, ez lesz az, köszönöm!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +4self-revision
texlazar
5 +1amended returnMaria Guba
4 -1self-audit
Katalin Horváth McClure
4 -2iternal auditxxxdenny


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +4
self-revision


Explanation:
Erre nem is gondoltál ;))) Lásd:
http://www.pwcglobal.com/hu/mag/ins-sol/publ/ newsflash/pwc_newsflash_2003-071.pdf
A http://mek.oszk.hu/00000/00063/html/o.htm szótár szerint 'internal accounting control' - nekem nem tetszik.
Próbáld a guglival a "tax self-revision" keresőszavakkal. Üdv, LK


    www.pwcglobal.com/hu/mag/ins-sol/publ/ newsflash/pwc_newsflash_2003-071.pdf
texlazar
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 101
Grading comment
Igen, ez lesz az, köszönöm!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  perke: Jobbnak tűnik, mint a self-audit meg az internal accounting control.
4 hrs

agree  Kathrin.B: Adójogi értelemben vett önellenőrzésnél ez a hivatalos megnevezése.
5 hrs

agree  Ildiko Santana: Igy van - ld. ado tv. "..may settle any deferred losses retroactively during the tax year for the preceding two tax years by *self-revision* of the tax return.."
11 hrs

neutral  Katalin Horváth McClure: Szerintem ez az "önrevízió" tükörfordítása. Leginkább magyar oldalakon fordul elő.
14 hrs

agree  szilard
14 hrs

neutral  Peter Posch: jocskan megkesve (en is ezt kerestem) egyetertek Katalinnal,ez tukorforditas.rafeszulve a temara talaltam:"amended (tax) return" kifejezest. lasd: http://taxes.about.com/od/taxtrouble/a/form1040X.htm; http://www.investorwords.com/190/amended_return.html
1744 days

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -2
önellenőrzés
iternal audit


Explanation:
sajnos most nincs idöm hivatkozást keresni, de ismerem a fogalmat

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 46 mins (2003-12-06 14:58:50 GMT)
--------------------------------------------------

\"results of internal audit\" a kifejezés

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs 33 mins (2003-12-06 15:46:20 GMT)
--------------------------------------------------

Google internal audit -1 millió találat, self-audit - 28 ezer.
Valaki kárdezte, miért számit ez: azért, mert -ha nem is tudományos pontossággal - jelzi, hogy egy-egy kifejezés mennyire használatos. Itt az USA-ban a self audit az érthetöség szélsö határán van, legalábbis furcsa. Internal accounting control körülményes, de érthetö.

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs 1 min (2003-12-06 19:13:59 GMT)
--------------------------------------------------

A \"self revision\"+tax keresásre 112 találat volt. az elsö néhány mind magyar vonatkozású. Következtetésem: ha a forditás úgy akar hangzani, mint amit magyarul irtak, akkor ez a jó megoldás. Ha érthet? akar lenni egy angol anyanyelvü számára...

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs 26 mins (2003-12-06 19:39:49 GMT)
--------------------------------------------------

Még annyit, hogy a revision jelentése Revised or new version (american Heritage), tehát a tax self-revision a legtermészetesebben módositoot adóbeavallásként fog regisztrálódni a gyanútlan olvasóban. Ez a perspektiva nekem nem lenne túl vonzó. Ezzel szemben az internal tax audit pontos és félreérthetetlen.

--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs 41 mins (2003-12-06 20:54:25 GMT)
--------------------------------------------------

Szóval az axióma, hogy a bevallást módositani kell. Nyilván akkor is, ha mindjárt helyes volt és az ellenörzés ezt mutatta. És ennek eredménye a revizió. Továbbá azt álmodtam, hogy két macska voltam és játszottam egymással.

--------------------------------------------------
Note added at 15 hrs 6 mins (2003-12-07 01:18:51 GMT)
--------------------------------------------------

Bizony a self-revision tükörforditás, abból is a legrosszabb fajta, mert a magyar (latin) nyelvtudásra épit az angol nyelv tudása nélkül. Valódi leiter-jakab. Magyarul revizor van, angolul auditor (egyik lát, másik hall), az adóhatóság egyik fö tevékenysége az auditing, azaz a revizió.

xxxdenny
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in pair: 1164

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Csaba Ban: "internal audit" létezik, de jelentése más: "belső ellenőrzés"
2 hrs
  -> l. fent

disagree  Kathrin.B: Az adójog szerinti önellenőrzés egészen más, mint amit a javasolt fordítás kifejez(l. Adózás rendjéről szóló tv.).Igen Denny. Pontosan erről van szó. Egy már beadott adóbevallás módosítását jelenti az önellenőrzés. Egyébként nem lehetne önellenőrni
2 hrs
  -> l. fent

neutral  Katalin Horváth McClure: Nekem az audit jobban tetszik, mint a revision, mert a revision nekem azt sugallja, hogy módosítás történik, itt meg nem arról van szó.
10 hrs
  -> l. fent

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
önellenőrzés
self-audit


Explanation:
Szerintem igazad van.

--------------------------------------------------
Note added at 17 hrs 58 mins (2003-12-07 04:11:44 GMT)
--------------------------------------------------

Na, akkor néhány kiegészítés.
1. A \"self-revision\" a Googleban 112 találatot hoz elő. Ezt már más is megírta. Na, én végignéztem az EGÉSZ listát. Ami adó témájú szöveg, az MIND MAGYAR származású. Az adótörvény (1990 és 1995 is) fordításában ez van benne, gondolom ezért használták a magyar vállalatok pénzügyi jelentéseinek, és egyéb adóügyi szövegek fordításánál. A többi szöveg, ami nem magyar eredetű, abban a self-revision vagy a lelki önvizsgálat leírására szerepel, vagy pedig - érdekes módon - fordítók munkájával kapcsolatosan jön elő.
Ezért én úgy gondolom, hogy nem lehet megkövezni azt a fordítót, aki egy újabb magyar szöveg angolra fordításánál ugyanezt használja, mondván, ha már az adótörvényt is így fordították... Függetlenül attól, hogy ez valóban helyes-e, meg hogy angol anyanyelvűek, ill. más adórendszerekben élők számára ez mennyire érthető, ez egy biztonságos megoldás.

2. A \"self-audit\" csak így magában 28,600 találat. Ebben azonban a nem adó- ill. pénzügyi értelmezések is benne vannak. Ugyanis a self-audit kifejezés használatos a cégeknél nemcsak a pénzügyi adatok, hanem munkafolyamatok, fizetési-jutalmazási rendszer elfogulatlansága, különféle szabványok és előírásoknak való megfelelés, (nemek, stb. szerinti) hátrányos megkülönböztetés, stb. ellenőrzésére.
Mert ez mind önellenőrzés. (Szerintem legalábbis.)
A szövegkörnyezetből derül ki, hogy milyen self-auditról van szó, itt is tudjuk a szövegkörnyezetből, hogy adó a téma. Ezt csak azért írom ide, hogy megmagyarázzam, miért nem tettem oda, hogy tax self-audit, vagy ilyesmi. Ez úgy nem használatos.

3. A \"self-audit\" a \"tax\" szóval együtt 4980 találatot hoz elő. Ezeket is megnézegettem (na nem mindet, nem őrültem meg), és szerintem elég jó példák vannak arra, hogy ezt a magyar adózásnál használatos \"önellenőrzés\" ill. \"önrevízió\" szavakkal azonos értelemben használják.
Néhány példa:
\"Under the AAP, taxpayers that have not filed returns and taxpayers that have filed but have not correctly computed the tax will be required to compute the correct tax liability under a self-audit procedure.\"

\"Additional Year Intangible Tax Self-Audit Worksheet and Instructions for self audit program R.07/03\"

\"The City normally requires that the company perform a self-audit, which would cover the past three years or the period of time that the company was not in compliance with the City\'s sales/use tax code, if that period is shorter. The self-audit is subject to a City Auditor\'s review;\"

\"* Develop a self-audit program which identifies industry groups that are generally not filing with the Comptroller. The associations for these industry groups would be contacted and the audit division would work with the association to educate their members about tax obligations and how to conduct a self-audit of their records and remit taxes owed.\"

\"The managed audit program, enacted by the Texas Legislature in 1999 (See Texas Tax Code \"TTC\" §151.0231), allows the Comptroller to authorize Texas taxpayers to conduct a managed audit or self audit within certain parameters and guidelines.\"


Jéé, itt egy magyar is:
\"A self-audit penalty can be levied if the taxpayer himself rectifies the error made tax return. At such times, the penalty of self-audit is half the amount of the penalty for delay. In warranted cases this can also be reduced. For repeated self-audit of the same tax return, the penalty corresponds to 75 per cent of the penalty for delay.\"
Itt a címe:
http://www.ikm.iif.hu/investor/e/tax-7.htm

Katalin Horváth McClure
United States
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in pair: 1103

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Kathrin.B: Inkább a cég belső ellenőrzéséhez kapcsolódik a fogalom, mint az adójogban értelmezett önellenőrzéshez. A kettő egészen más, itt pedig az adóhivatal által kiállított ún. "nemleges igazolásról" van szó.
1 hr
  -> Lásd a hozzáfűzött megjegyzést. Kicsit hosszú, bocs.

1777 days   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
amended return


Explanation:
2,5 évig dolgoztam fordítóként egy adótanácsadó cégnél, ezt a fordítást a vezető adótanácsadótól tudom. Az önellenőrzésben a korábban benyújtott bevallás módosítása történik. Nem értek egyet azokkal a fordításokkal, amelyekben az audit szó szerepel, mert az audit-ot a hatóság végzi, az önellenőrzést pedig az adózó.


    Reference: http://www.investorwords.com/190/amended_return.html
Maria Guba
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  anyeszka
229 days