KudoZ home » Hungarian to English » Law: Contract(s)

elvi kötelezettségvállalás

English translation: commitment in principle


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Hungarian term or phrase:elvi kötelezettségvállalás
English translation:commitment in principle
Entered by: Ildiko Santana

06:27 Aug 29, 2014
Hungarian to English translations [PRO]
Law/Patents - Law: Contract(s)
Hungarian term or phrase: elvi kötelezettségvállalás
Egy cég, mellyel kapcsolatba kerültünk, támogatná szeretné intézetünket, azonban ez nem jelentene anyagi támogatást. Csupán egy nyilatkozatot adnának ki, hogy az intézetünk által végzett tevékenységet hasznosnak találják, vagyis csak elvi támogatást nyújtana. Ennek a kifejezésnek (elvi kötelezettségvállalás) keressük az angol megfelelőjét.

A company has the intention to support our institute but it wouldn't mean financial support: they would issue a declaration in Hungarian that the results coming from our activity will be useful for them in the future. We need to prepare this declaration and are in search for the term 'elvi kötelezettségvállalás' in Hungarian.
n_timar
Hungary
commitment in principle
Explanation:
"Commitment in principle", a commitment made prior to submission of a final application. Such type of commitment shall not have a priority position over other commitments...

Further, though the representatives of the funding agencies interviewed expressed a commitment in principle to the social model...

We are always trying our best to achieve the goal (conclusion of negotiations on the trade pact) or at least to get a commitment in principle...

However, reports that months of talks have resulted in little more than a commitment 'in principle' to a cap on individual spending...
Selected response from:

Ildiko Santana
United States
Grading comment
Ildiko megoldása van a legközelebb - egy pályázat során kutatási eredmények születnek nálunk. A pályázatot most írjuk és egy cég azzal támogatna minket, hogy a kutatás későbbi eredményeit hasznosítani fogja. Konkrétumok tehát még nincsenek. Nem az anyagiakról szól a dolog valóban. Azonban Ildiko fogalmába, azt gondolom, hogy abszolút belefér az, amit leírtam.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3endorsement
kyanzes
5 +1commitment in principle
Ildiko Santana
5pledge
JANOS SAMU
4 +1conceptual support
Zsuzsa Bedo
Summary of reference entries provided
elvi = nem anyagiAndras Mohay

Discussion entries: 6





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
conceptual support


Explanation:
A szövegben "elvi támogatást" van csak, gondolom, ennek keresi az angol változatát.

Zsuzsa Bedo
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Andras Mohay: Ez (magyarul "eszmei t.") elegáns megoldás, bár a legegyszerűbb ekvivalens a "non-financial support". Olykor "non-financial commitment" is akad: http://www.mfe-hda.hu/hirek/127
1 day 5 hrs

neutral  Ildiko Santana: igen, de a kérdező az 'elvi *kötelezettségvállalás*' kifejezés angol megfelelőjét keresi... 'támogatás' és 'kötelezettségvállalás' két külön fogalom
3 days 9 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
pledge


Explanation:
A legegyszerűbb és a legjobb.

JANOS SAMU
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 62

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
commitment in principle


Explanation:
"Commitment in principle", a commitment made prior to submission of a final application. Such type of commitment shall not have a priority position over other commitments...

Further, though the representatives of the funding agencies interviewed expressed a commitment in principle to the social model...

We are always trying our best to achieve the goal (conclusion of negotiations on the trade pact) or at least to get a commitment in principle...

However, reports that months of talks have resulted in little more than a commitment 'in principle' to a cap on individual spending...


    Reference: http://www.moga.mo.gov/statutes/C200-299/2150000010.HTM
Ildiko Santana
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 145
Grading comment
Ildiko megoldása van a legközelebb - egy pályázat során kutatási eredmények születnek nálunk. A pályázatot most írjuk és egy cég azzal támogatna minket, hogy a kutatás későbbi eredményeit hasznosítani fogja. Konkrétumok tehát még nincsenek. Nem az anyagiakról szól a dolog valóban. Azonban Ildiko fogalmába, azt gondolom, hogy abszolút belefér az, amit leírtam.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  transmaniac
21 days
  -> Köszönöm!

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
endorsement


Explanation:
Nyilatkozatot adnak ki, amelyben hasznosnak ítélik meg a cég tevékenységét.


http://www.oxforddictionaries.com/definition/english/endorse


kyanzes
Hungary
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 17

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  János Untener
22 hrs

neutral  Andras Mohay: Itt az "elvi" egyértelműen a "nem anyagi" ellentettje, s ez ebből a megoldásból csak vélelmezhető. Inkább jelzős szerkezet kell.
1 day 1 hr

agree  transmaniac
1 day 14 hrs

agree  Mariann Makrai
1 day 21 hrs

neutral  Ildiko Santana: igen, de a kérdező az 'elvi *kötelezettségvállalás*' kifejezés angol megfelelőjét keresi... 'támogatás' és 'kötelezettségvállalás' két külön fogalom
3 days 5 hrs




Reference comments


13 hrs
Reference: elvi = nem anyagi

Reference information:
Mint mindig, anyanyelvünk elemzésével kell kezdeni:

1. kiderül, hogy az "elvi" itt egyértelműen "nem anyagi/pénzbeli"-t jelent (ez számomra újdonság volt, s nem tudom, hogy az "in principle" vagy "conceptual" az ideális erre). Ómagyarul "erkölcsi támogatás" volt ez. Az "elvi" hajdan inkább azt jelentette, hogy "a konkrét/végleges részletek ismerete nélkül adott [támogatás]".

2. Az is látható, hogy az "elvi kötelezettségvállalás" az "elvi támogatás" × "nem anyagi kötelezettségvállalás" kontaminációjából jött létre, ami újfent az "elvi" = "nem anyagi" jelentésfejlődést támasztja alá.

[1]
A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a multifunkcionális sportcsarnok megvalósítását támogató levél kiadására. A támogatás anyagi kötelezettségvállalást nem jelent.
[2]
Serfőző István képviselő ügyrendi kérdése, hogy a támogatás elvi-e, mert ha igen azt tartalmazza a határozati javaslat. Ha konkrét anyagi támogatást igényel, akkor a testület nem dönthet benne, mert a Pénzügyi Bizottság előzetesen nem véleményezett ilyen, költségvetés módosítást igénylő javaslatot.
[3]
Jelezte, hogy a KEF-től támogatást szeretne kérni egy egészségügyi pályázatához, melynek célja egészségtérkép készítése és a megelőzés, szűrés. A támogatás elvi támogatást jelentene, kérte az iskolák támogatását is.
[4]
A támogatás (elvi és anyagi) hiánya feltétlenül összefügg a hatalmi struktúrában való periférikus helyzettel, ahol a központban elhelyezkedők ...


A válaszadónak tehát olyan angol szót kell keresnie, amely az "elvi"-nek a "nem anyagi" értelemben felel meg.

Andras Mohay
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 23