KudoZ home » Hungarian to English » Marketing

fajlagos költségek

English translation: specific costs


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Hungarian term or phrase:fajlagos költségek
English translation:specific costs
Entered by: Meturgan

21:47 May 24, 2003
Hungarian to English translations [PRO]
Marketing
Hungarian term or phrase: fajlagos költségek
(…..) az osztott szolgáltatás támogatása, a fajlagos költségek csökkentése érdekében.

Az egy főre jutó fajlagos költségeket folyamatosan csökkentenünk kell.
Meturgan
Hungary
specific costs
Explanation:
a "fajlagos" általában "specific" (akár fizikában, akár gazdasági szövegben)

Selected response from:

Csaba Ban
Hungary
Grading comment
Köszönöm a segítséget. A kifejezést én is megtaláltam, de sok másnemű használata és az érthetőség bizonytalansága arra késztetett, hogy kikérjem véleményetek.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1unit costs
Eva Blanar
5 +1per capitaxxxdenny
4 +2specific costs
Csaba Ban
5specific costs
Ildiko Santana


  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
specific costs


Explanation:
a "fajlagos" általában "specific" (akár fizikában, akár gazdasági szövegben)



Csaba Ban
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in pair: 305
Grading comment
Köszönöm a segítséget. A kifejezést én is megtaláltam, de sok másnemű használata és az érthetőség bizonytalansága arra késztetett, hogy kikérjem véleményetek.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ildiko Santana: Egyetértek. Átnéztem egy csomó korábbi fordításomat és forrásszöveget, valamint hovatkozott segédletet. Az egyetlen kivétel a fajlagos hőfogyasztás volt. :)
1 hr

agree  Sándor Sárecz
3 hrs

neutral  Eva Blanar: ez szerintem inkább a "konkrét költség"
7 hrs

34 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
per capita


Explanation:
specific expense - ez valami egészen mást jelent

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-24 22:34:28 (GMT)
--------------------------------------------------

Túl gyorsan küldtem, bár a lényeg ugyanaz. Specific cost - ez egy bizonyos költség, nem fajlagos költség. A fajlagos a magyarban is redundáns és az angolban rendkivül torz (megértést akadályozó) volna. Per capita cost or expense or expenditure - izlés dolga.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-25 05:22:28 (GMT)
--------------------------------------------------

Még egyszer: megmutattam Ildikó javaslatát egy amerikai PhD közgazdának. Mint várható volt, fogalma sem volt róla, mit akarhat ez mondani. Expense valószinüleg jobb mint cost, de ez a szövegkörnyezeten múlik. Ha mindenáron bele akarjuk venni a fajlagosat, akkor average per capita expenses lehet a forditás. ezt legalább meg lehet érteni.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-25 05:26:16 (GMT)
--------------------------------------------------

Még valami: constant decrease helyett steady decrease a helyes angol kifejezés, továbbá needed helyett jobb a necessary.

xxxdenny
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in pair: 1164

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Ildiko Santana: Még sosem láttam a *per capita* (*egy személyre eső* / *fejenkénti*) ilyen értelmezését. Persze kivételek mindig akadnak.
1 hr

agree  Eva Blanar: teljesen egyetértek, de nyilván "per unit cost" - bár én már láttam olyat, hogy egy főre számoltak: cégek összehasonlitásánál nagyon hasznos, főleg, ha nem dúskál az ember az adatokban.
7 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
specific costs


Explanation:
~Constant decreasing of per capita specific costs is needed.~

A fajlagos költség nem feltétlenül egy főre jutó, lehet pl. termékegységre vagy tevékenységre jutó is.

"...fel kell térképezni azokat a tevékenységeket, amelyeket egy termék előállításakor, vagy egy tevékenység nyújtásakor végre kell hajtani. Ezt követően meg kell határozni azokat az erőforrásokat, amelyek a tevékenységek elvégzéséhez szükségesek. A tevékenység elvégzéséhez felhasznált erőforrás költségét rendeljük csak a termékekhez. Így a termék fajlagos költsége kizárólag olyan elemeket tartalmaz, amelyeket a termék előállításának tevékenységei indokolnak..."

Fajlagos azt jelenti, hogy valamihez viszonyított, ami lehet igen sok minden. Specific cost tökéletesen elfogadott és értelmezhető fogalom, nem töltelékszó. Mindig a változó költségek között szerepel.

Ildiko Santana
United States
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1628

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Eva Blanar: Az idézett forditást vajon hol nyújtották/ hajtották végre? :)
5 hrs

7 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
unit costs


Explanation:
szerintem...
a specific cost inkább a "ráterhelhető költség"

Eva Blanar
Hungary
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in pair: 794

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  kuvik: unit costs or average costs
4079 days