MAS

English translation: közép-aorta szindróma/syndroma

Hungarian to English translations [PRO]
Medical - Medical (general)
Hungarian term or phrase: MAS
A felvételen végig tachyarhytmia van.
Min.fr. 50
MAS nem volt.

Thanks in advance
Anabella Valeria Weisman
United States
English translation:közép-aorta szindróma/syndroma
Explanation:
Ha a szövegben latinos írásmódot követted, akkor syndroma, ha a magyart, akkor szindróma.

http://erbetegsegek.com/image/temak/arteriak_betegsegei/67me...

ARTÉRIÁK BETEGSÉGEI
Közép
-
aorta szindroma kezelése aorto
-
aorticus bypass műtéttel
Esetismertetés
Írta: DR. SAHIN
-
TÓTH GÁBOR, DR. BOGÁTS GÁBOR, DR. RÚZSA ZOLTÁN, DR. SIPKA RÓBERT
Bevezetés
Extraanatomikus bypass műtétet az aorta ascendens és az
infrarenalis aortaszakasz
között ún. nagyon hosszú aorta grafttal, elsőként 1959
-
ben Schumacker végzett, a
mellkasi aorta pulzáló haematomája miatt (1). Ezt a műtétet Robicsek tette
ismertebbé, aki először 1967
-
ben recidív hasi aorta aneurysma miatt végzet
t hasonló
beavatkozást, majd a műtéttel szerzett két évtizedes tapasztalatait publikálta.
Műtéti
indikációt
dissectio és aneurysma mellett már egyre gyakrabban occluzív kórképek is
képeztek (2,3). Ez utóbbiak
jellegzetes tünete
: a felső végtagokon mért mag
as
vérnyomás mellett az angina abdominalis, ill. a magas claudicatio intermittens.
Kezelés nélkül ezek a betegek progresszív hypertonia és következményes szív
elégtelenség miatt, többnyire
fiatalon meghalnak
.
1. ábra.
Betegünk műtét előtti aortographiás felvétele.
Közép
-
aorta szindróma (Middle Aortic Syndrome, MAS)
A hasi aorta, illetve a mellkasi leszálló aorta distalis szakaszának szegmentális
szűkülete által okozott kórkép az ún.
közép
-
aorta szindróma
(middle aortic syndrome,
MAS), mely
kialakulhat veleszületet
t vagy szerzett kórok miatt
. A congenitalis aorta
coarctatio, az aortának egy nem örökletes szűkülete, mely érintheti annak bármely
szakaszát. Leggyakrabban a ductus arteriosus beömlése, illetve a ligamentum
arteriosum utáni szakaszon alakul ki. Az aorta h
asi szakasza 0,5
-
2%
-
ban érintett
(4,7). A szerzett kórokok között találjuk a neurofibromatosist, melynek különböző
kritériumok alapján történő osztályozása szerint a MAS, annak 1
-
es típusával mutat
összefüggést. Irodalmi adatok alapján a Takayasu
-
arteritis
ek 12%
-
ában descendens
thoracalis és hasi aorta érintettség van. Egy másik, mintegy 10
-
szer gyakoribb
gyulladásos verőérbetegségben, az arteritis temporalisban, az aorta ezen szakaszain
szegmentális szűkület szintén előfordulhat. Közép
-
aorta szindróma kial
akulásában
szerepet játszhat továbbá fibromuscularis dysplasia, retroperitonealis fibrosis,
mucopolysaccharidosis és különböző, a születést megelőzően vagy azt követően ért
inzultusok, mint a rubeola, a szifilisz, a tuberkulózis, a reumás láz, vagy az irra
diáció
(6).

--------------------------------------------------
Note added at 7 hrs (2018-05-28 06:11:29 GMT)
--------------------------------------------------

____
Megkavart a nyelvpár. Pont fordítva van a nyelvpár: nem angolról magyarra, hanem magyarról angolra.
Tehát:

közép-aorta szindróma = MAS (Middle Aortic Syndrome).

A latin írásmód így nem is fontos, hisz nem magyarra fordítasz. :)

--------------------------------------------------
Note added at 17 hrs (2018-05-28 15:56:02 GMT)
--------------------------------------------------

*
Lehet még "Morgagni–Adams–Stokes–syndroma" is.
De akkor MAS-sy-ként kellett volna, hogy rövidítsék....


8.11. ábra a) Harmadfokú AV-blokk junctionalis pótritmussal. b) Harmadfokú AV-blokk kamrai pótritmussal
https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_52...

A hirtelen kritikus perctérfogat-csökkenés átmeneti keringésmegállásig súlyosbodhat, amely agyi hypoxia révén klinikailag jellegzetes tünetcsoportot válthat ki: ez a Morgagni–Adams-Stokes- (MAS-) syndroma, amely rövid tartamú eszméletvesztéssel, convulsiókkal, enuresissel jár.

__________________________________________________

Rá kell kérdezni az ügyfélnél.
Selected response from:

Katalin Szilárd
Hungary
Grading comment
Thank you
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2közép-aorta szindróma/syndroma
Katalin Szilárd
1 -1(There was) Nothing else to report.
Emese Tsuro


Discussion entries: 1





  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): -1
(There was) Nothing else to report.


Explanation:
In the absence of the wider context of the report, I am inclined to think that the source text should in fact read here "Más nem volt.", meaning "There was nothing else noteworthy" or "(There was) Nothing else to report." I hope this helps.

Emese Tsuro
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Erzsébet Czopyk: ez nagy kapufa még CF1-gyel is, bocs
7 hrs
  -> Inkább maradtam volna csendben, az alábbi értelmezés pont nem jutott eszembe tegnap éjfél körül!:) (Amúgy, mint azt jeleztem is, csak tipp volt a hozzászólás.)

neutral  ilaszlo: Lehet, hogy mégis ez a jó (orvos szerint). A másik megoldási javaslat túl specifikus, és ilyesmit nem is szoktak EKG-leletbe beleírni.
14 hrs
  -> István, eredetileg én is abból indultam ki, hogy EKG leletről van szó, és ebben a szövegkörnyezetben gondolkodva nem ugrott be semmi... Érdekes az orvos véleménye ebből a szempontból. Köszönöm a hozzaszolast!

neutral  Katalin Szilárd: @ilaszlo: Elgondolkoztató, de 1 másik orvos szerint viszont ennyire "hányaveti" módon nem fogalmazhat 1 orvos: "más nem volt". Meg minek írná oda? Ha nem volt semmi. Nincs értelme + az a MAS miért van nagybetűvel írva? És miért MAS miért nem más?
15 hrs

7 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
MAS = Middle Aortic Syndrome
közép-aorta szindróma/syndroma


Explanation:
Ha a szövegben latinos írásmódot követted, akkor syndroma, ha a magyart, akkor szindróma.

http://erbetegsegek.com/image/temak/arteriak_betegsegei/67me...

ARTÉRIÁK BETEGSÉGEI
Közép
-
aorta szindroma kezelése aorto
-
aorticus bypass műtéttel
Esetismertetés
Írta: DR. SAHIN
-
TÓTH GÁBOR, DR. BOGÁTS GÁBOR, DR. RÚZSA ZOLTÁN, DR. SIPKA RÓBERT
Bevezetés
Extraanatomikus bypass műtétet az aorta ascendens és az
infrarenalis aortaszakasz
között ún. nagyon hosszú aorta grafttal, elsőként 1959
-
ben Schumacker végzett, a
mellkasi aorta pulzáló haematomája miatt (1). Ezt a műtétet Robicsek tette
ismertebbé, aki először 1967
-
ben recidív hasi aorta aneurysma miatt végzet
t hasonló
beavatkozást, majd a műtéttel szerzett két évtizedes tapasztalatait publikálta.
Műtéti
indikációt
dissectio és aneurysma mellett már egyre gyakrabban occluzív kórképek is
képeztek (2,3). Ez utóbbiak
jellegzetes tünete
: a felső végtagokon mért mag
as
vérnyomás mellett az angina abdominalis, ill. a magas claudicatio intermittens.
Kezelés nélkül ezek a betegek progresszív hypertonia és következményes szív
elégtelenség miatt, többnyire
fiatalon meghalnak
.
1. ábra.
Betegünk műtét előtti aortographiás felvétele.
Közép
-
aorta szindróma (Middle Aortic Syndrome, MAS)
A hasi aorta, illetve a mellkasi leszálló aorta distalis szakaszának szegmentális
szűkülete által okozott kórkép az ún.
közép
-
aorta szindróma
(middle aortic syndrome,
MAS), mely
kialakulhat veleszületet
t vagy szerzett kórok miatt
. A congenitalis aorta
coarctatio, az aortának egy nem örökletes szűkülete, mely érintheti annak bármely
szakaszát. Leggyakrabban a ductus arteriosus beömlése, illetve a ligamentum
arteriosum utáni szakaszon alakul ki. Az aorta h
asi szakasza 0,5
-
2%
-
ban érintett
(4,7). A szerzett kórokok között találjuk a neurofibromatosist, melynek különböző
kritériumok alapján történő osztályozása szerint a MAS, annak 1
-
es típusával mutat
összefüggést. Irodalmi adatok alapján a Takayasu
-
arteritis
ek 12%
-
ában descendens
thoracalis és hasi aorta érintettség van. Egy másik, mintegy 10
-
szer gyakoribb
gyulladásos verőérbetegségben, az arteritis temporalisban, az aorta ezen szakaszain
szegmentális szűkület szintén előfordulhat. Közép
-
aorta szindróma kial
akulásában
szerepet játszhat továbbá fibromuscularis dysplasia, retroperitonealis fibrosis,
mucopolysaccharidosis és különböző, a születést megelőzően vagy azt követően ért
inzultusok, mint a rubeola, a szifilisz, a tuberkulózis, a reumás láz, vagy az irra
diáció
(6).

--------------------------------------------------
Note added at 7 hrs (2018-05-28 06:11:29 GMT)
--------------------------------------------------

____
Megkavart a nyelvpár. Pont fordítva van a nyelvpár: nem angolról magyarra, hanem magyarról angolra.
Tehát:

közép-aorta szindróma = MAS (Middle Aortic Syndrome).

A latin írásmód így nem is fontos, hisz nem magyarra fordítasz. :)

--------------------------------------------------
Note added at 17 hrs (2018-05-28 15:56:02 GMT)
--------------------------------------------------

*
Lehet még "Morgagni–Adams–Stokes–syndroma" is.
De akkor MAS-sy-ként kellett volna, hogy rövidítsék....


8.11. ábra a) Harmadfokú AV-blokk junctionalis pótritmussal. b) Harmadfokú AV-blokk kamrai pótritmussal
https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_52...

A hirtelen kritikus perctérfogat-csökkenés átmeneti keringésmegállásig súlyosbodhat, amely agyi hypoxia révén klinikailag jellegzetes tünetcsoportot válthat ki: ez a Morgagni–Adams-Stokes- (MAS-) syndroma, amely rövid tartamú eszméletvesztéssel, convulsiókkal, enuresissel jár.

__________________________________________________

Rá kell kérdezni az ügyfélnél.

Katalin Szilárd
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 198
Grading comment
Thank you

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erzsébet Czopyk: ismét egy szép választ olvashattunk, igazi "Creativity"
45 mins
  -> Köszönöm!

agree  Emese Tsuro: Ez mindenképp jobban hangzik, mint ami tegnap éjjel hirtelen eszembe jutott. Dah! x) Köszi a hozzászólást!
1 hr
  -> Köszönöm!