KudoZ home » Hungarian to English » Other

Ré-Heper-Atum

English translation: Khepri


13:33 Jan 26, 2003
Hungarian to English translations [PRO]
Hungarian term or phrase: Ré-Heper-Atum
Kontextus: "Az emberiség ősidőktől fogva tiszteli a hármas jellegű isteni megnyilvánulásokat, mint pl. az egyiptomi Nap isten három formája Ré-Heper-Atum..."
Ré lehet Re vagy Ra, Atum maradhat Atum, ha jól tudom, de Heper-re nem találtam semmit. Van valami tippetek? vagy internet site?
Nora Kis-Pal
English translation:Khepri
Explanation:
A hármas istenség:
Ra - Khepri- Aton

(De irtó bonyolultak voltak a viszonyok.)


HEPER

Nevének jelentése: "felkelő", ami a hpr "felkel, keletkezik" szóból. Napistenként egyike a legősibbeknek. Sok szövegben hajnali, felkelő Napként szerepel (ellentétben Rével és Atummal, azaz a déli és esti Nappal). A többi napistenhez hasonlóan világteremtő funkciót tölt be (de alá volt rendelve Atumnak). A szent szakrabeusz képében ábrázolták. A hiedelem szerint önmagától ("az önmaga nevéből") keletkezett, néha Nunt, "az istenek atyját" mondják apjának. Atummal, Rével és Amonnal azonosult.

(Ez az első linkből van.)

De itt jön a lényeg (az angol megfelelő):
Khepri =
He Who Comes Into Existence.

Other possible Names: Khepra, Khepera
Cult Center: Heliopolis.

Attributes: A sun god, associated with the sunrise. Because of his association with the sunrise he is considered to be one of the creator gods. It was Khepri that pushed the sun across the sky in much the same fashion that a dung beetle (scarab) pushed a ball of dung across the ground.

Representation: A man with a scarab head. Or a scarab.

Relations: Self created.

Forrás:
http://members.aol.com/egyptart/khepri.html

Egyébként meglepően sok jó egyiptomi / egyiptológiai webhely van, gyönyörű kivitelezésben: öröm lapozgatni / klikkelgetni - a kérdés nélkül soha nem jöttem volna erre rá!



Selected response from:

Eva Blanar
Hungary
Grading comment
Egészen fantasztikusak vagytok, nagyon köszönöm, Csabának és creativity-nek is!!!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1Khepri
Eva Blanar
4 +1Ra/Re, Atum, Khepera
Katalin Szilárd
3Az istenek a fejükre estek
Csaba Ban


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Az istenek a fejükre estek


Explanation:
Egyiptomi istenek felsorolása:
http://radnoti.vac.hu/diakok/parnaki/pages/egyis.htm

Az angol nyelvű listákban egyelőre nem találok "Heper"-hez hasonló nevű istent, de tovább keresek.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-26 13:59:54 (GMT)
--------------------------------------------------

Találtam egy \"Hepher\" nevű fickót, viszont nem egyiptomi összefüggésben, hanem az Ótestamentumban (Számok könyve 26:32-33):

32 and of Shemida, the family of the Shemidaites; and of Hepher, the family of the Hepherites. 33 Zelophehad the son of Hepher had no sons, but daughters: and the names of the daughters of Zelophehad were Mahlah, and Noah, Hoglah, Milcah, and Tirzah.


Semidától a semidaiták nemzetsége, Hefertől a heferiták nemzetsége;
Celofchadnak azonban, Hefer fiának nem voltak fiai, csak lányai, a lányokat Machlának, Noának, Hoglának, Milkának és Tircának hívták.

Nagyjából arra az időszakra eshet ez, amikor a zsidók kivonultak Egyiptomból. Kb. egy éve volt a HVG-ben egy cikk erről a témáról...



--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-26 14:12:32 (GMT)
--------------------------------------------------

Persze a névhasonlóság még nem bizonyítja, hogy esetleg ugyanarról az alakról lenne szó.

Csaba Ban
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in pair: 305

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Ra/Re, Atum, Khepera


Explanation:
"Ra or Re
Egyptian sun god, can be likened unto the Christian God, as a supreme deity and creator. He created the 8 great gods and the human race came from his tears. Usually depicted as a human with a falcon or ram head. The sun was either his eye or his body. He traveled the sky every day, passing over the lands and then going into the underworld. Because of this legend, he is considered to be the god of the underworld. Ra also stopped wars between humans because he was too decent to let them perish. He may be invoked for cat magick.

Atum
Egyptian sun god. In some creation myths he is the creator of the universe. Father of Shu and Tefnut. Astrologically related to the leo sign of the zodiac

Khepera
"The Self-Created". Egyptian god of the sun. Symbol is the scarab beetle. Symbolizes the element of air. Also known as Kherpi."

HEPER

"Nevének jelentése: "felkelő", ami a hpr "felkel, keletkezik" szóból. Napistenként egyike a legősibbeknek. Sok szövegben hajnali, felkelő Napként szerepel (ellentétben Rével és Atummal, azaz a déli és esti Nappal). A többi napistenhez hasonlóan világteremtő funkciót tölt be (de alá volt rendelve Atumnak). A szent szakrabeusz képében ábrázolták. A hiedelem szerint önmagától ("az önmaga nevéből") keletkezett, néha Nunt, "az istenek atyját" mondják apjának. Atummal, Rével és Amonnal azonosult."

* A "szent szakrabeusz" szkarabeusz akart lenni - gondolom





--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-26 15:38:48 (GMT)
--------------------------------------------------

http://zero-point.tripod.com/psycho/psycho3.html


    Reference: http://www.geocities.com/sacredlake18/ed.html
    Reference: http://www.paralumun.com/mythegypt.htm
Katalin Szilárd
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in pair: 990

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Csaba Ban: ügyesek vagytok!
47 mins
  -> Kösz! :)

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
Khepri


Explanation:
A hármas istenség:
Ra - Khepri- Aton

(De irtó bonyolultak voltak a viszonyok.)


HEPER

Nevének jelentése: "felkelő", ami a hpr "felkel, keletkezik" szóból. Napistenként egyike a legősibbeknek. Sok szövegben hajnali, felkelő Napként szerepel (ellentétben Rével és Atummal, azaz a déli és esti Nappal). A többi napistenhez hasonlóan világteremtő funkciót tölt be (de alá volt rendelve Atumnak). A szent szakrabeusz képében ábrázolták. A hiedelem szerint önmagától ("az önmaga nevéből") keletkezett, néha Nunt, "az istenek atyját" mondják apjának. Atummal, Rével és Amonnal azonosult.

(Ez az első linkből van.)

De itt jön a lényeg (az angol megfelelő):
Khepri =
He Who Comes Into Existence.

Other possible Names: Khepra, Khepera
Cult Center: Heliopolis.

Attributes: A sun god, associated with the sunrise. Because of his association with the sunrise he is considered to be one of the creator gods. It was Khepri that pushed the sun across the sky in much the same fashion that a dung beetle (scarab) pushed a ball of dung across the ground.

Representation: A man with a scarab head. Or a scarab.

Relations: Self created.

Forrás:
http://members.aol.com/egyptart/khepri.html

Egyébként meglepően sok jó egyiptomi / egyiptológiai webhely van, gyönyörű kivitelezésben: öröm lapozgatni / klikkelgetni - a kérdés nélkül soha nem jöttem volna erre rá!






    Reference: http://mitologia.csillagkapu.hu/mitologia.php?oldal=13
    Reference: http://www.newton.cam.ac.uk/egypt/
Eva Blanar
Hungary
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in pair: 794
Grading comment
Egészen fantasztikusak vagytok, nagyon köszönöm, Csabának és creativity-nek is!!!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Csaba Ban: Ăźgyesek vagytok!
27 mins
  -> Kösz! :)