KudoZ home » Hungarian to English » Other

Az úzok

English translation: the Uz


10:05 Jun 24, 2004
Hungarian to English translations [PRO]
Social Sciences - Other
Hungarian term or phrase: Az úzok
A hucul a Kárpát - medence oshonos állataként számon tartott és a Kárpátok hegyvonulatának primitív kislófajtája. Nevét a Kárpátok keleti részén élo huculokról kapta, akik a honfoglalókkal együtt, a Kárpát – medencébe érkezo úzok leszármazottai.
Éva Vajda
English translation:the Uz
Explanation:
A hucul és az úz nem ugyanaz (ez az idézett mondatból is kiderül). Az úzok a népvándorlás korának türk nyelvű népei, a besenyőkkel és a kunokkal (voltak) rokonok. A "népek országútján", vagyis a nagy eurázsiai steppéken éltek, konkrétabban nagyjából a Kaspi-tenger és a már kiszáradófélben lévő Aral-tó közötti részen, amíg a keletről érkező hunok nyugatra nem kényszerítették őket.

http://www.jmu.edu/orgs/wrni/gagauzia24.htm

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 32 mins (2004-06-24 12:37:30 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

A megadott linken éppen erről van szó: úz = oguz. Jelentése mellesleg \"nyíl\". Más türk nyelvekben (pl. a magyarok vándorlása során útba eső csuvasoknál) ez \"ogur\" alakban létezik. Ebből \"on ogur\", vagyis \"tíz nyíl\", ami egy steppei nomád törzsszövetség elnevezése volt. A vándorló magyarokat elsőként említő arab és bizánci források a magyarokat türk népcsoportként jelölték meg, és az említett \"onogur\" névvel jelölték. Innen a legtöbb európai nyelvben elterjedt \"magyar\" jelentésű népnév.
Selected response from:

Csaba Ban
Hungary
Grading comment
Köszönöm a gyors választ. Én "Oguz"-t találtam de nem voltam benne biztos.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1the Uz
Csaba Ban
4The Hutzul peoplexxxdenny


Discussion entries: 1





  

Answers


55 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Az úzok
The Hutzul people


Explanation:
http://members.tripod.com/warholic/Dovbush.htm

xxxdenny
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 44

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Az úzok
the Uz


Explanation:
A hucul és az úz nem ugyanaz (ez az idézett mondatból is kiderül). Az úzok a népvándorlás korának türk nyelvű népei, a besenyőkkel és a kunokkal (voltak) rokonok. A "népek országútján", vagyis a nagy eurázsiai steppéken éltek, konkrétabban nagyjából a Kaspi-tenger és a már kiszáradófélben lévő Aral-tó közötti részen, amíg a keletről érkező hunok nyugatra nem kényszerítették őket.

http://www.jmu.edu/orgs/wrni/gagauzia24.htm

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 32 mins (2004-06-24 12:37:30 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

A megadott linken éppen erről van szó: úz = oguz. Jelentése mellesleg \"nyíl\". Más türk nyelvekben (pl. a magyarok vándorlása során útba eső csuvasoknál) ez \"ogur\" alakban létezik. Ebből \"on ogur\", vagyis \"tíz nyíl\", ami egy steppei nomád törzsszövetség elnevezése volt. A vándorló magyarokat elsőként említő arab és bizánci források a magyarokat türk népcsoportként jelölték meg, és az említett \"onogur\" névvel jelölték. Innen a legtöbb európai nyelvben elterjedt \"magyar\" jelentésű népnév.

Csaba Ban
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 16
Grading comment
Köszönöm a gyors választ. Én "Oguz"-t találtam de nem voltam benne biztos.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Eva Blanar: hú, de vágod... remek!
18 hrs