KudoZ home » Italian to Romanian » Law (general)

Efficacia sanante

Romanian translation: asanare/efect asanator/de asanare


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Italian term or phrase:efficacia sanante
Romanian translation:asanare/efect asanator/de asanare
Entered by: Lucica Abil

12:22 Aug 14, 2006
Italian to Romanian translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
Italian term or phrase: Efficacia sanante
Este un recurs împotriva unui Decret de expulzare.

"Efect valabil"
"Valabilitate"?
Cred că am prins sensul expresiei, însă nu reuşesc să o fac să "sune" bine în română, în contextele date.

".... mancanza di ogni e qualsivoglia apprezzamento in ordine alla efficacia sanante della sussistenza di un lavoro e di un alloggio"
Face parte din fragmentul de motivare a recursului.

"Pronunce giudici di merito su efficacia sanante dei requisiti lavorativi ed alloggiativi".
Aici, face parte din lista documentelor anexate la recurs.

Mulţumiri pentru orice sugestie.
Monica Tuduce
Luxembourg
asanare
Explanation:
Este vorba despre un viciu, un motiv de invaliditate (nevalabilitate) asanat (înlăturat) printr-o acţiune ulteriară actului nevalabil.

Deci, este vorba despre efectul de asanare (de transformare a actului nevalabil într-unul valabil).

Alla stregua dell'originaria formulazione dell'articolo 164 la costituzione del convenuto esplicava ***efficacia sanante*** di ogni vizio della citazione, restando però salvi i diritti anteriormente quesiti.
http://www.albertobucci.net/introgiudizio.html

Aşa fiind, pentru ***asanarea*** viciului de neconstituţionalitate invocat, Curtea ar trebui să procedeze la completarea normei legale, ceea ce, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată, excede limitelor imperativ determinate ale competenţei sale.
http://domino2.kappa.ro/mj\lex2002.nsf/FaraDia?OpenAgent&C22...


--------------------------------------------------
Note added at 41 mins (2006-08-14 13:04:39 GMT)
--------------------------------------------------

Subject Law - Legislation - Jurisprudence (JU)

(1) TERM sanare un atto annullabile
Reference Giuffrè,Diz.Giur.,Milano 1982
(2) TERM avallare un atto annullabile
Reference Giuffrè,Diz.Giur.,Milano 1982
(3) TERM sanare un atto invalido
Reference Giuffrè,Diz.Giur.,Milano 1982

(1) TERM to authenticate an annullable deed
Reference Le Docte,Legal Dict.Oyez,Brussels,1978

(1) TERM ratifier un acte annulable
Reference Le Docte,Dict.termes juridiques,Oyez,Brussels,1978


Subject Law - Legislation - Jurisprudence (JU)

(1) TERM sanare una nullità
Reference Giuffrè, Diz. Giur.,Milano,1982

(1) TERM to annul a voidance
Reference Le Docte,Legal Dictionary,Oyez,Brussels 1978

Definition renoncer à tenir compte d'une cause de nullité
Reference Le Docte,Dictionnaire des termes juridiques,Oyez,Brussels 1978

(1) TERM couvrir une nullité
Reference Le Docte,Dictionnaire des termes juridiques,Oyez,Brussels 1978;BTB

Aş spune, ***efectul de asanare*** al...


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2006-08-14 13:51:43 GMT)
--------------------------------------------------

Mihaela, am schimbat nota de la răspunsul tău pentru că nu îmi este clar ce anume are efecte de asanare, adică dacă ”existenţa...” este asanată sau asanează.

Aş avea nevoie de mai mult context.

În acest exemplu:

LOCAZIONI ABITATIVE: Il Tribunale di Milano, restituisce vigore alle disposizioni di cui all’art.13 L.431/1998 e nega ***efficacia sanante*** alla registrazione del contratto di locazione dissimulato.
http://www.franzosi.com/italy/articoli/legals33.htm

”înregistrarea...” nu este asanată, ci are efect de asanare a nulităţii contractului disimulat.

În schimb, în primul exemplu, sunt asanate (acoperite) viciile citaţiei.

Sper să ajute.


--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2006-08-14 14:40:16 GMT)
--------------------------------------------------

Eu aşa aş traduce:

"Amintim în acest scop, şi anexăm, jurisprudenţa în materie a Tribunalului din Como, Tribunalului din Roma, Tribunalului din Pisa şi Tribunalului din Trento (cf. Anexa 15), care a avut meritul de a critica viciile de motivare şi de lipsă de procedură ale hotărârii atacate, pe baza argumentului privind lipsa oricărei aprecieri referitoare la efectul asanator al existenţei unui loc de muncă şi a locuinţei, aflate la dispoziţia cetăţeanului străin obiect al decretului de expulzare.”

jurisprudenţa = practica judecătorească, totalitatea hotărârilor judecătoreşti

”existenţa...” are efect asanator faţă de neîndeplinerea cerinţelor legale pentru a rămâne legal în Italia, neîndeplinire pe care se întemeiază decretul de expulzare.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2006-08-14 14:50:03 GMT)
--------------------------------------------------

di merito (aici) - în (această) materie

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2006-08-14 15:09:24 GMT)
--------------------------------------------------

formularea ”viciile ... de lipsă de procedură” nu-mi prea place (viciu = lipsă). Mai bine: ”viciile de motivare şi de procedură”

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2006-08-14 16:07:17 GMT)
--------------------------------------------------

De acord, ”lipsa de procedură” este DOAR

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2006-08-14 16:09:19 GMT)
--------------------------------------------------

unul din ”viciile de procedură”. Dacă este specific, şi eu cred că trebuie să-l păstrezi.
Selected response from:

Lucica Abil
Romania
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1asanare
Lucica Abil
3 +1capacitatea de produce probe care să corecteze un viciu de formă
Mihaela Petrican


  

Answers


28 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
capacitatea de produce probe care să corecteze un viciu de formă


Explanation:
Încep prin a recunoaşte că în domeniul juridic am doar cunoştinţe colaterale (soţul meu) care a încercat să-mi explice ceea ce acum încerc eu să spun în româneşte :)

sanatoria = actul care înlătură un viciu de formă
sanante = care corectează (un viciu de formă)
în contextul dat, "efficaccia" poate să însemne capacitatea de a produce efecte juridice (probe?)

Din ce a încercat el să-mi explice, sensul frazei ar fi că "lipseşte orice evaluare privind capacitatea de a furniza/oferi/produce efecte juridice(probe) care să corecteze un viciu de formă"

Sper să-ţi fiu de folos, sau poate alţi colegi preiau ideea şi o mai "perie" puţin :)




Mihaela Petrican
Italy
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 44
Notes to answerer
Asker: Mulţumesc, Mihaela.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Cristina Chaplin
4 mins
  -> mulţumesc, Cristina :)

neutral  Lucica Abil: în jargon juridic, corectarea unui viciu se numeşte ”asanare”. În context, nerespectarea cerinţelor privind existenţa unui loc de muncă şi a unei locuinţe este, probabil, asanată (acoperită) de vreun alt act/fapt.
18 mins
  -> mulţumesc, pentru lămuriri, Lucia: de aceea am şi evaluat propriul răspuns cu "mediu", ştiam că are nevoie de îmbunătăţiri

18 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
asanare


Explanation:
Este vorba despre un viciu, un motiv de invaliditate (nevalabilitate) asanat (înlăturat) printr-o acţiune ulteriară actului nevalabil.

Deci, este vorba despre efectul de asanare (de transformare a actului nevalabil într-unul valabil).

Alla stregua dell'originaria formulazione dell'articolo 164 la costituzione del convenuto esplicava ***efficacia sanante*** di ogni vizio della citazione, restando però salvi i diritti anteriormente quesiti.
http://www.albertobucci.net/introgiudizio.html

Aşa fiind, pentru ***asanarea*** viciului de neconstituţionalitate invocat, Curtea ar trebui să procedeze la completarea normei legale, ceea ce, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată, excede limitelor imperativ determinate ale competenţei sale.
http://domino2.kappa.ro/mj\lex2002.nsf/FaraDia?OpenAgent&C22...


--------------------------------------------------
Note added at 41 mins (2006-08-14 13:04:39 GMT)
--------------------------------------------------

Subject Law - Legislation - Jurisprudence (JU)

(1) TERM sanare un atto annullabile
Reference Giuffrè,Diz.Giur.,Milano 1982
(2) TERM avallare un atto annullabile
Reference Giuffrè,Diz.Giur.,Milano 1982
(3) TERM sanare un atto invalido
Reference Giuffrè,Diz.Giur.,Milano 1982

(1) TERM to authenticate an annullable deed
Reference Le Docte,Legal Dict.Oyez,Brussels,1978

(1) TERM ratifier un acte annulable
Reference Le Docte,Dict.termes juridiques,Oyez,Brussels,1978


Subject Law - Legislation - Jurisprudence (JU)

(1) TERM sanare una nullità
Reference Giuffrè, Diz. Giur.,Milano,1982

(1) TERM to annul a voidance
Reference Le Docte,Legal Dictionary,Oyez,Brussels 1978

Definition renoncer à tenir compte d'une cause de nullité
Reference Le Docte,Dictionnaire des termes juridiques,Oyez,Brussels 1978

(1) TERM couvrir une nullité
Reference Le Docte,Dictionnaire des termes juridiques,Oyez,Brussels 1978;BTB

Aş spune, ***efectul de asanare*** al...


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2006-08-14 13:51:43 GMT)
--------------------------------------------------

Mihaela, am schimbat nota de la răspunsul tău pentru că nu îmi este clar ce anume are efecte de asanare, adică dacă ”existenţa...” este asanată sau asanează.

Aş avea nevoie de mai mult context.

În acest exemplu:

LOCAZIONI ABITATIVE: Il Tribunale di Milano, restituisce vigore alle disposizioni di cui all’art.13 L.431/1998 e nega ***efficacia sanante*** alla registrazione del contratto di locazione dissimulato.
http://www.franzosi.com/italy/articoli/legals33.htm

”înregistrarea...” nu este asanată, ci are efect de asanare a nulităţii contractului disimulat.

În schimb, în primul exemplu, sunt asanate (acoperite) viciile citaţiei.

Sper să ajute.


--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2006-08-14 14:40:16 GMT)
--------------------------------------------------

Eu aşa aş traduce:

"Amintim în acest scop, şi anexăm, jurisprudenţa în materie a Tribunalului din Como, Tribunalului din Roma, Tribunalului din Pisa şi Tribunalului din Trento (cf. Anexa 15), care a avut meritul de a critica viciile de motivare şi de lipsă de procedură ale hotărârii atacate, pe baza argumentului privind lipsa oricărei aprecieri referitoare la efectul asanator al existenţei unui loc de muncă şi a locuinţei, aflate la dispoziţia cetăţeanului străin obiect al decretului de expulzare.”

jurisprudenţa = practica judecătorească, totalitatea hotărârilor judecătoreşti

”existenţa...” are efect asanator faţă de neîndeplinerea cerinţelor legale pentru a rămâne legal în Italia, neîndeplinire pe care se întemeiază decretul de expulzare.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2006-08-14 14:50:03 GMT)
--------------------------------------------------

di merito (aici) - în (această) materie

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2006-08-14 15:09:24 GMT)
--------------------------------------------------

formularea ”viciile ... de lipsă de procedură” nu-mi prea place (viciu = lipsă). Mai bine: ”viciile de motivare şi de procedură”

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2006-08-14 16:07:17 GMT)
--------------------------------------------------

De acord, ”lipsa de procedură” este DOAR

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2006-08-14 16:09:19 GMT)
--------------------------------------------------

unul din ”viciile de procedură”. Dacă este specific, şi eu cred că trebuie să-l păstrezi.

Lucica Abil
Romania
Specializes in field
Native speaker of: Romanian
PRO pts in category: 372
5 corroborated select projects
in this pair and field What is ProZ.com Project History(SM)?
Notes to answerer
Asker: Mulţumesc mult pentru ajutor. Redau aici fraza întreagă în original, împreună cu traducerea, cu speranţa că mă mai ajutaţi cu o confirmare că am reuşit să redau sensul exact: "Si richiama a tal fine, e si allega, giurisprudenza di merito del Tribunale di Como, del Tribunale di Roma, del Tribunale di Pisa e del Tribunale di Trento (sub all. 15) che ha avuto il pregio di censurare i vizi di motivazione e di carenza di istruttoria del provvedimento impugnato, sulla base dell'assunto relativo alla mancanza di ogni e qualsivoglia apprezzamento in ordine alla efficacia sanante della sussistenza di un lavoro e di un alloggio, nella disponibilità dello straniero oggetto di decreto di espulsione" "Amintim şi anexăm de asemenea, procedurile judiciare de fond ale Tribunalului din Como, Tribunalului din Roma, Tribunalului din Pisa şi Tribunalului din Trento (cf. Anexa 15), care au avut meritul de a critica viciile de motivare şi de lipsă de procedură ale măsurii atacate, bazându-se pe argumentul privind lipsa oricărei evaluări în ceea ce priveşte efectul de asanare al viciului de procedură, privind existenţa unui loc de muncă şi a locuinţei, aflate la dispoziţia cetăţeanului străin obiect al decretului de expulzare".

Asker: Pentru mai multă claritate, adaug că din textul integral al recursului, rezultă că "expulzatul" ARE o locuinţă şi VA AVEA un loc de muncă, dar decretul de expulzare a fost dat prin ignorarea acestor lucruri. După mine, acessta e viciul de procedură "asanat".

Asker: Mii de mulţumiri pentru sugestii!! Eram aşa de obsedată cu "merito" = "fond", încât nu m-am gândit că e exact ce se vede că e. Referitor la "viciile de motivare şi de lipsă de procedură", chiar dacă aici fraza e îngreunată, cred că ar trebui să păstrez termenul, având în vedere că există şi "viciu de procedură" şi "lipsă de procedură" (şi din câte ştiu, sunt noţiuni diferite) iar în cazul acesta face parte din lista motivelor atacării prin recurs a deciziei de expulzare, deci exprimarea ca atare apare de multe ori.

Asker: Mulţumesc, Lucia. A curs... multă cerneală pe tema asta azi :)


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mihaela Petrican: se simte mâna expertului :)
2 hrs
  -> Mulţumesc, Mihaela :)