handlingsrom

English translation: scope of action

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Norwegian term or phrase:handlingsrom
English translation:scope of action
Entered by: brigidm

09:54 Oct 21, 2004
Norwegian to English translations [PRO]
Norwegian term or phrase: handlingsrom
"Gitt disse påpekningene, hva er da handlingsrommet for den lokale klimapolitikken? Eller kanskje mer presist, hvilke alternative handlingsrom kan vi tenke oss? "
brigidm
Norway
scope of action
Explanation:
Et forslag. Det siktes altså til hvilke begrensninger ulike (strukturelle) forhold legger på klimapolitiske tiltak.

PS. Å kalle den andre setningen "mer presis" er vel en overdrivelse ;-)
Selected response from:

Eivind Lilleskjaeret
Grading comment
Takk for alle forslag - veldig bra alle sammen. I denne kontekst (forskningsrapport),synes jeg dette passet best.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3scope of action
Eivind Lilleskjaeret
4room for maneuvre
montanus
3latitude
Per Bergvall


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
latitude


Explanation:
or freedom of action

Per Bergvall
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 2484

7 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
scope of action


Explanation:
Et forslag. Det siktes altså til hvilke begrensninger ulike (strukturelle) forhold legger på klimapolitiske tiltak.

PS. Å kalle den andre setningen "mer presis" er vel en overdrivelse ;-)

Eivind Lilleskjaeret
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 200
Grading comment
Takk for alle forslag - veldig bra alle sammen. I denne kontekst (forskningsrapport),synes jeg dette passet best.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mats Wiman: Duden-Oxford: Handlungsspielraum = scope of action
8 mins

agree  Marie Andersson (Allen)
17 mins

agree  Terry Arness: What room is there to manoevre?
51 mins

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
room for maneuvre


Explanation:
Dette er et politisk moteord, og står ikke i bøkene.
Noen ganger brukes "room for maneuver" (US), eller evt "room for manoeuvre"(ENG)

montanus
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 8




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search