blekksprut

English translation: cephalopod

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Norwegian term or phrase:blekksprut
English translation:cephalopod
Entered by: Vedis Bjørndal

21:18 Apr 22, 2004
Norwegian to English translations [PRO]
Science - Zoology / marine
Norwegian term or phrase: blekksprut
NN og nn fikk begge ukjente blekkspruter oppkalt etter seg:
..... har den ikke bildesyn som andre blekkspruter.
Jeg leter etter ordet som er brukt i generell betydning i vanlig dagligtale. Det skal omfatte alle typer av blekkspruter, for eks.8-armete og 10-armete, o.a. Vet ikke om det blir riktig å si "octopus" når det bare gjelder den med 8 armer. Har funnet "cuttlefish",og det står oppført at den har mange armer. Hva blir riktig for en person med engelsk/amerikansk som morsmål?
Vedis Bjørndal
Norway
cephalopod
Explanation:
This is the generic term.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-04-23 06:13:02 (GMT)
--------------------------------------------------

For more information, try:

Cephbase:
http://www.cephbase.utmb.edu/

The Cepahlopod page:
http://www.dal.ca/~ceph/TCP/

Octopuses & other Cephalopods :
http://ourworld.compuserve.com/homepages/BMLSS/Octopus.htm
Selected response from:

Richard Lawson
Grading comment
Jeg har vært en del i tvil, men velger denne, selv om det vil være noen som ikke forstår det helt.
'Octopus' blir jo feil (spurte akkurat noen amerikanske turister'. De kjente ordet 'cephalopod' godt; var og sikre på at 'octopus' bare betydde en ting: åttearmet blekksprut.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +4cephalopod
Richard Lawson
5 +2octapus
Suzanne Blangsted (X)


  

Answers


1 min   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
octapus


Explanation:
mit forslag

--------------------------------------------------
Note added at 2 mins (2004-04-22 21:21:14 GMT)
--------------------------------------------------

sorry misspelled - it is OCTOPUS

Suzanne Blangsted (X)
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in EnglishEnglish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tore Bjerkek: Richard har rett, men det er få som vet hva en cephalopod er. Octopus er vel det mest kjente navnet på arten, selv om landkrabber er vel kjente med squid (10 armet) som en matrett og fra fiskedisken.
47 mins

agree  Kristina Thorne: m. Tore
8 hrs

8 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +4
cephalopod


Explanation:
This is the generic term.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-04-23 06:13:02 (GMT)
--------------------------------------------------

For more information, try:

Cephbase:
http://www.cephbase.utmb.edu/

The Cepahlopod page:
http://www.dal.ca/~ceph/TCP/

Octopuses & other Cephalopods :
http://ourworld.compuserve.com/homepages/BMLSS/Octopus.htm

Richard Lawson
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Jeg har vært en del i tvil, men velger denne, selv om det vil være noen som ikke forstår det helt.
'Octopus' blir jo feil (spurte akkurat noen amerikanske turister'. De kjente ordet 'cephalopod' godt; var og sikre på at 'octopus' bare betydde en ting: åttearmet blekksprut.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Roald Toskedal
1 hr

agree  Per Bergvall: I sammenhengen 'som andre blekkspruter' er denne riktig, selv om man nok kunne sluppet unna med octtopii.
6 hrs

agree  Kristina Thorne
8 hrs

agree  abborre
8 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search