KudoZ home » Norwegian to English » Military / Defense

geværsoldat

English translation: rifleman


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Norwegian term or phrase:geværsoldat
English translation:rifleman
Entered by: brigidm

11:41 Apr 2, 2008
Norwegian to English translations [PRO]
Military / Defense
Norwegian term or phrase: geværsoldat
"Tjenestebevis" for someone who completed compulsory military training "førstegangstjeneste".
brigidm
Norway
rifleman
Explanation:
Infantryman vil forsåvidt også dekke, men erfaringen min er at rifleman er allment brukt (jeg har tjenestegjort m/ både engelske, irske, canadiske og amerikanske tropper).

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-04-02 12:55:27 GMT)
--------------------------------------------------

Absolutt. De som avtjener verneplikten i garden er infanterister (infantrymen), mens vedkommende som skal ha tjenestebeviset oversatt har med all sannsynlighet vært geværsoldat i en geværtropp. Vedkommende er altså generelt en infantryman, og spesifikt en rifleman.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-04-02 13:13:49 GMT)
--------------------------------------------------

Fant en kobling som ikke var ueffen. Se http://66.102.9.104/search?q=cache:A39aHlhXhH0J:norsemen-min...
Selected response from:

Per Riise
Norway
Grading comment
Jeg fikk endelig følgende svar fra en ved HKMG. Spørsmålet handlet om "Drillgardist/geværsoldat": "I HMKG bruker vi betegnelsen guardsman.
Når det gjelder soldater med ordinær infanteritjeneste bruker vi som regel rifleman.". Tusen takk for hjelpen, Per. Jeg burde ikke ha tvilt på at du hadde rett!

4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5fusilier (UK); rifleman (USA)
Sven Petersson
5rifleman
Per Riise
3 +1infantry, soldier
Ieva Englund
3Infantry(man)
Diarmuid Kennan


Discussion entries: 1





  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Infantry(man)


Explanation:
my suggestion

Diarmuid Kennan
Ireland
Native speaker of: Native in EnglishEnglish

9 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
infantry, soldier


Explanation:
infantry, soldier

Ieva Englund
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in LatvianLatvian, Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Toralf Mjelde: Agree
5 hrs

10 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
rifleman


Explanation:
Infantryman vil forsåvidt også dekke, men erfaringen min er at rifleman er allment brukt (jeg har tjenestegjort m/ både engelske, irske, canadiske og amerikanske tropper).

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-04-02 12:55:27 GMT)
--------------------------------------------------

Absolutt. De som avtjener verneplikten i garden er infanterister (infantrymen), mens vedkommende som skal ha tjenestebeviset oversatt har med all sannsynlighet vært geværsoldat i en geværtropp. Vedkommende er altså generelt en infantryman, og spesifikt en rifleman.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-04-02 13:13:49 GMT)
--------------------------------------------------

Fant en kobling som ikke var ueffen. Se http://66.102.9.104/search?q=cache:A39aHlhXhH0J:norsemen-min...


    Reference: http://www.google.com/search?hl=en&client=safari&rls=nb-no&q...
Per Riise
Norway
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 7
Grading comment
Jeg fikk endelig følgende svar fra en ved HKMG. Spørsmålet handlet om "Drillgardist/geværsoldat": "I HMKG bruker vi betegnelsen guardsman.
Når det gjelder soldater med ordinær infanteritjeneste bruker vi som regel rifleman.". Tusen takk for hjelpen, Per. Jeg burde ikke ha tvilt på at du hadde rett!
Notes to answerer
Asker: Hei Per. Ut fra din militære kompenanse (som jeg husker jeg har dratt nytte av tidligere!), tror du det kan brukes av en som har gjort førstegangstjeneste i HMKG?

Asker: Vek, det som står i stillingsbeskrivelse er "Drillgardist/geværsoldet". Han var først og fremst drillgardist - har det noe å si? Ville det være lurere å bruke "infantryman" da, tro?


4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
fusilier (UK); rifleman (USA)


Explanation:
:o)

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4