KudoZ home » Norwegian to Swedish » Other

Nordnorsk-humor

Swedish translation: Se nedan


16:22 Dec 18, 2005
Norwegian to Swedish translations [PRO]
Social Sciences - Other
Norwegian term or phrase: Nordnorsk-humor
I ett personlighetstest ska man ange bland annat vilken typ av humor man gillar. En av kategorierna är "nordnorsk-humor". Är det någon som kan beskriva vad denna humor går ut på?

Listan ser ut så här:
"293. Jeg er ikke så opptatt av humor294. Absurd humor295. Barnslig humor296. Fysisk humor297. Grovis298. Imitasjoner299. Intellektuell humor300. Ironi301. Mørk humor302. Nerdete humor303. Nordnorsk-humor304. Ordspill305. Parodier306. Practical jokes307. Slapstick(skli på bananskall-humor)308. Spydigheter309. Så dumt at det er morsomt-humor310. Tørr humor"
Erika Lundgren
Swedish translation:Se nedan
Explanation:
Hej Erika, min norske man säger att det är en ganska tuff form av humor, inte sjuk men gaska elak. Han kan inte komma på ngn historia så här på rak arm och han kan inte heller komma på ngt uttryck på svenska för den här sortens humor.
Det verkar vara ngt alldeles speciellt för nordnorge - kanske det inte går att översätta. Eller finns det ngn speciell sorts humor som bara norrlänningar i Sverige berättar. Eller du kan kanske föreslå att det inte skall översättas och/eller byta ut denna typ av humor mot "sjuk humor" som inte tycks stå med på listan.
Detta hjälper väl inte så mycket - men ändå....
Ha det/riina
Selected response from:

Rottie
Grading comment
Tack för hjälpen
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Nord-Norsk humor
Rebecca Barath
4Se nedan
Rottie


  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Se nedan


Explanation:
Hej Erika, min norske man säger att det är en ganska tuff form av humor, inte sjuk men gaska elak. Han kan inte komma på ngn historia så här på rak arm och han kan inte heller komma på ngt uttryck på svenska för den här sortens humor.
Det verkar vara ngt alldeles speciellt för nordnorge - kanske det inte går att översätta. Eller finns det ngn speciell sorts humor som bara norrlänningar i Sverige berättar. Eller du kan kanske föreslå att det inte skall översättas och/eller byta ut denna typ av humor mot "sjuk humor" som inte tycks stå med på listan.
Detta hjälper väl inte så mycket - men ändå....
Ha det/riina

Rottie
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 78
Grading comment
Tack för hjälpen

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Nord-Norsk humor


Explanation:
Nord-Norsk humor- Being from the north myself I can only describe the humor as rather morbid.....we have a tendency to be rather sarcastic & morbid! We tend to make fun of people and things, we tend to use foul language, and have several VERY descriptive names for people!!! We do not mince words and tend to be rather uncaring sometimes!! :)

Rebecca Barath
United States
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in EnglishEnglish