jama gospodarcza

English translation: storage pit

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:jama gospodarcza
English translation:storage pit
Entered by: Biurobob

13:39 May 24, 2018
Polish to English translations [PRO]
Archaeology
Polish term or phrase: jama gospodarcza
Kontekst: opis stanowiska archeologicznego

Wyróżniono kilkadziesiąt zagród, na które składały się budynki mieszkalne oraz jamy gospodarcze.
Biurobob
storage pit
Explanation:
Na obszarze stanowiska wyróżnić można dwa rodzaje obiektów: mieszkalne oraz jamy gospodarcze. - http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11... - page 21 (plik pdf do ściągnięcia)

--------------------------------------------------
Note added at 12 hrs (2018-05-25 02:05:55 GMT)
--------------------------------------------------

Ze względu na funkcję, w obrębie obiektów wyróżnione zostały: obiekty mieszkalne, jamy gospodarcze i produkcyjne (dymarki, wapiennik), dołki posłupowe, stanowiące zapewne relikty budownictwa mieszkalnego, oraz groby ciałopalne. - http://www.archeo.uw.edu.pl/zalaczniki/upload1232.pdf - page 1 (left column)


--------------------------------------------------
Note added at 12 hrs (2018-05-25 02:08:32 GMT)
--------------------------------------------------

1.1. Jamy gospodarcze
W obrębie tej kategorii mieszczą się wszystkie zarejestrowane na stanowisku obiekty KŁ. Ze względu na niewielki zasób informacji, umożliwiający ich szczegółowe poznanie, w literaturze przedmiotu, określane są one jako: jamy gospodarcze, jamy zasobowe, jamy spichlerzowe, wybierzyska surowców, glinianki, piwniczki, składy surowca, ślady po konstrukcjach naziemnych, rowy itd. (Bönisch 2004; Czopek 2007; Ignaczak 2004a; Marchelak 2003; Michalski 1983; Muzolf 2002; Szamałek 1987 i inni). - https://nid.pl/pl/Dla_specjalistow/Badania_i_dokumentacja/za... - page 51

--------------------------------------------------
Note added at 12 hrs (2018-05-25 02:11:28 GMT)
--------------------------------------------------

Kształt, głębokość oraz inwentarz zabytkowy pozyskany z wypełnisk niektórych obiektów pozwala określić ich funkcję ogólnie jako jamy gospodarcze/magazynowe - https://www.nid.pl/upload/iblock/715/715a89ddc64cc3b78097d50... - page 2 (right column)

--------------------------------------------------
Note added at 12 hrs (2018-05-25 02:13:43 GMT)
--------------------------------------------------

Przyjmuje się za oczywiste, że do celów przechowalniczych służyły występujące dość licznie na większości stanowisk tzw. jamy gospodarcze (zasobowe) - https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/... - page 1
Selected response from:

geopiet
Grading comment
Dziękuję.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4household pit
Frank Szmulowicz, Ph. D.
3storage pit
geopiet


Discussion entries: 1





  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
household pit


Explanation:
Propozycja.

--------------------------------------------------
Note added at 9 mins (2018-05-24 13:48:54 GMT)
--------------------------------------------------

Jama gospodarcza kultury łużyckiej
household pit of the Lusatian culture
http://www.archeo.uw.edu.pl/zalaczniki/upload1232.pdf
cccccccccccccccccccccccccccc

--------------------------------------------------
Note added at 12 mins (2018-05-24 13:52:16 GMT)
--------------------------------------------------

Jama gospodarcza oznaczona numerem 26 miała podobne
wymiary (110×100 cm), przy miąższości 12 cm.
Na jej wypełnisko składała się intensywnie brunatna
próchnica z gliną.

Apart from the sunken featured structure itself,
cluster III also included a household pit with a stone
paved bottom (feature 26)



Cluster II consists of a group of household pits and
other features linked with the LBP occupation dated to ..
The household pits had homogenous fills of black humus
and produced, along with a small number of poorly
preserved animal bones, a considerable number of
potsherds attributed in most part to LBK and LBPC and
singly to TRB.....

Cluster IVB includes the remains of a sunken featured
building (23, 33) and a household pit (31); the
latter was associated with horn processing and yielded
numerous fragments of skulls (with horncores) belonging
to cattle and aurochs (fig. 3, 12, 13).

https://www.researchgate.net/profile/Mik_Lisowski/publicatio...

Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in category: 44

12 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
storage pit


Explanation:
Na obszarze stanowiska wyróżnić można dwa rodzaje obiektów: mieszkalne oraz jamy gospodarcze. - http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11... - page 21 (plik pdf do ściągnięcia)

--------------------------------------------------
Note added at 12 hrs (2018-05-25 02:05:55 GMT)
--------------------------------------------------

Ze względu na funkcję, w obrębie obiektów wyróżnione zostały: obiekty mieszkalne, jamy gospodarcze i produkcyjne (dymarki, wapiennik), dołki posłupowe, stanowiące zapewne relikty budownictwa mieszkalnego, oraz groby ciałopalne. - http://www.archeo.uw.edu.pl/zalaczniki/upload1232.pdf - page 1 (left column)


--------------------------------------------------
Note added at 12 hrs (2018-05-25 02:08:32 GMT)
--------------------------------------------------

1.1. Jamy gospodarcze
W obrębie tej kategorii mieszczą się wszystkie zarejestrowane na stanowisku obiekty KŁ. Ze względu na niewielki zasób informacji, umożliwiający ich szczegółowe poznanie, w literaturze przedmiotu, określane są one jako: jamy gospodarcze, jamy zasobowe, jamy spichlerzowe, wybierzyska surowców, glinianki, piwniczki, składy surowca, ślady po konstrukcjach naziemnych, rowy itd. (Bönisch 2004; Czopek 2007; Ignaczak 2004a; Marchelak 2003; Michalski 1983; Muzolf 2002; Szamałek 1987 i inni). - https://nid.pl/pl/Dla_specjalistow/Badania_i_dokumentacja/za... - page 51

--------------------------------------------------
Note added at 12 hrs (2018-05-25 02:11:28 GMT)
--------------------------------------------------

Kształt, głębokość oraz inwentarz zabytkowy pozyskany z wypełnisk niektórych obiektów pozwala określić ich funkcję ogólnie jako jamy gospodarcze/magazynowe - https://www.nid.pl/upload/iblock/715/715a89ddc64cc3b78097d50... - page 2 (right column)

--------------------------------------------------
Note added at 12 hrs (2018-05-25 02:13:43 GMT)
--------------------------------------------------

Przyjmuje się za oczywiste, że do celów przechowalniczych służyły występujące dość licznie na większości stanowisk tzw. jamy gospodarcze (zasobowe) - https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/... - page 1

geopiet
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 29
Grading comment
Dziękuję.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search