ekonomia gospodarcza

English translation: commercial economics

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:ekonomia gospodarcza
English translation:commercial economics
Entered by: KORNELIA ZWIÓR-HOŁENKO

05:33 Jan 17, 2003
Polish to English translations [PRO]
Art/Literary
Polish term or phrase: ekonomia gospodarcza
przedmiot na studiach
Lota
United States
commercial economics
Explanation:
tak sobię myślę na 80%
(naprowadziły mnie te studia prawnicze, bo istnieją pojęcia prawo gospodarcze, działalność gospodarcza etc.)

znalazło mi się 85 guglinków na ten temat
np. ten tu irlandzki:

"Faculty of Economics

Major Fields of Study - Commercial Economics

The field of commercial economics concerns itself with the application of Various economic principles to the conduct and organization of business and commerce. The program of study is both interesting and highly marketable. It provides career opportunities for those who wish to work in international or multi-national organizations and companies. The course program gives training in the core of both disciplines and the students may specialize in a combination of economics and social sciences, particularly economics and commerce or business."

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-24 10:03:26 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Ensorze, jak widzisz, wszystkich nas zadziwiło istnienie takiej nazwy, choć każde z nas na studiach zaliczało ekonomię

wydaje mi się, że termin \"ekonomia gospodarcza\" to kalka językowa właśnie z \"commercial economics\", gdzie \"commercial\" znaczy mniej więcej tyle co \"rynkowa\", \"wolnorynkowa\" (inaczej \"market ... \");

w moim linku podano wszystkie kierunki studiów na tym samym wydziale, m.in. jest \"ekonomia rolnictwa\", \"theroretical economics\" - oba o nieco odmiennym profilu niż \"commercial economics\"
\" 1. Economics
2. Agricultural Economics
3. Economic Development & Planning
4. Theoretical Economics
5. Commercial Economics
6. Statistics\"

powyższy przedmiot (zob. link) naucza organizacji i prowadzenia przedsiębiorstwa i wymiany handlowej na zasadach rynkowych - aby przynosiło to zysk

na polskich uczelniach są też takie kierunki jak \"Ekonomika i Organizacja (...) - Produkcji Rolnej / Gospodarki Żywnościowej / Przemysłu Chemicznego / Przemysłu Spożywczego / Obrotu Towarowego / Handlu Zagranicznego itd., gdzie zapewne uczą czegoś podobnego

A propos słowników, z tym niezaglądaniem do słowników to nie trafiłeś, bo ja bardzo lubię po nich grzebać, czasami jakiś współtworzę - polecam zwłaszcza PWN-OUP (zajrzyj na listę autorów), skąd poniższe odpowiedniki COMMERCIAL, dopisz sobie do swoich źródeł:

CYTUJĘ
adj - 1 [sector, organization] handlowy; [airline, bank] komercyjny;
2. (profitable) [enterprise] dochodowy, komercyjny; [products] handlowy, pej. - komercyjny, komercjalny;
3. (large-scale) [agriculture] rynkowy, [production] na skalę przemysłową;
4. (for the public) rynkowy;
5. [TV, radio] komercyjny.

commercial art - grafika użytkowa
commercial break - przerwa na reklamę
commercial law - prawo handlowe
commercial traveller - komiwojażer
commercial vehicle - (for passengers) autobus, (for goods) dostawczy
KONIEC CYTATU

Pozdrawiam
Kornelia Zwiór-Hołenko
Selected response from:

KORNELIA ZWIÓR-HOŁENKO
Grading comment
Thank you.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5do Anglisty a propos 'handlu'
Ensor
5tha statal economy
smarinella
4economics
Andrzej Lejman
3 +1economy
Ensor
4 -1commercial economics
KORNELIA ZWIÓR-HOŁENKO


  

Answers


39 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
tha statal economy


Explanation:
it's so simple...

smarinella
Italy
Native speaker of: Native in ItalianItalian
Grading comment
i do not think statal covers it at all. It is not so simple.
The asker has declined this answer
Comment: i do not think statal covers it at all. It is not so simple.

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
economy


Explanation:
Gospodarczy tlumaczy sie jako: economic
'economic economy' maslo maslane
moze 'state economy' (ekonomia panstwa)
'economics' i 'economy' czesto uzywa sie wymiennie. Ekonomowie chyba sami za dobrze nie wiedza, ja przynajmniej takie wrazenie odnioslem z tych zajec.

Ensor
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 716

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Adam Zakrzewski: wg mnie pojęcie 'ekonomia gospodarcza' jest absurdalne
7 hrs
  -> dzieki

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
economics


Explanation:
London School of Economics and Political Science 2002.

The Institute for International Economics is a private, nonprofit, nonpartisan
research institution devoted to the study of international economic policy. ...

The Stockholm School of Economics (member of CEMS) offers a Master of Science Programme,

"Ekonomia gospodarcza" daje w polskim guglu tylko trzy linki, i to wyłącznie na stronach prywatnych.

Andrzej Lejman
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 1691

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
commercial economics


Explanation:
tak sobię myślę na 80%
(naprowadziły mnie te studia prawnicze, bo istnieją pojęcia prawo gospodarcze, działalność gospodarcza etc.)

znalazło mi się 85 guglinków na ten temat
np. ten tu irlandzki:

"Faculty of Economics

Major Fields of Study - Commercial Economics

The field of commercial economics concerns itself with the application of Various economic principles to the conduct and organization of business and commerce. The program of study is both interesting and highly marketable. It provides career opportunities for those who wish to work in international or multi-national organizations and companies. The course program gives training in the core of both disciplines and the students may specialize in a combination of economics and social sciences, particularly economics and commerce or business."

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-24 10:03:26 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Ensorze, jak widzisz, wszystkich nas zadziwiło istnienie takiej nazwy, choć każde z nas na studiach zaliczało ekonomię

wydaje mi się, że termin \"ekonomia gospodarcza\" to kalka językowa właśnie z \"commercial economics\", gdzie \"commercial\" znaczy mniej więcej tyle co \"rynkowa\", \"wolnorynkowa\" (inaczej \"market ... \");

w moim linku podano wszystkie kierunki studiów na tym samym wydziale, m.in. jest \"ekonomia rolnictwa\", \"theroretical economics\" - oba o nieco odmiennym profilu niż \"commercial economics\"
\" 1. Economics
2. Agricultural Economics
3. Economic Development & Planning
4. Theoretical Economics
5. Commercial Economics
6. Statistics\"

powyższy przedmiot (zob. link) naucza organizacji i prowadzenia przedsiębiorstwa i wymiany handlowej na zasadach rynkowych - aby przynosiło to zysk

na polskich uczelniach są też takie kierunki jak \"Ekonomika i Organizacja (...) - Produkcji Rolnej / Gospodarki Żywnościowej / Przemysłu Chemicznego / Przemysłu Spożywczego / Obrotu Towarowego / Handlu Zagranicznego itd., gdzie zapewne uczą czegoś podobnego

A propos słowników, z tym niezaglądaniem do słowników to nie trafiłeś, bo ja bardzo lubię po nich grzebać, czasami jakiś współtworzę - polecam zwłaszcza PWN-OUP (zajrzyj na listę autorów), skąd poniższe odpowiedniki COMMERCIAL, dopisz sobie do swoich źródeł:

CYTUJĘ
adj - 1 [sector, organization] handlowy; [airline, bank] komercyjny;
2. (profitable) [enterprise] dochodowy, komercyjny; [products] handlowy, pej. - komercyjny, komercjalny;
3. (large-scale) [agriculture] rynkowy, [production] na skalę przemysłową;
4. (for the public) rynkowy;
5. [TV, radio] komercyjny.

commercial art - grafika użytkowa
commercial break - przerwa na reklamę
commercial law - prawo handlowe
commercial traveller - komiwojażer
commercial vehicle - (for passengers) autobus, (for goods) dostawczy
KONIEC CYTATU

Pozdrawiam
Kornelia Zwiór-Hołenko


    Reference: http://www.atu.ac.ir/Page_02/04_Econ8.Html
KORNELIA ZWIÓR-HOŁENKO
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 399
Grading comment
Thank you.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Ensor: to by chyba byala 'ekonomia handlu'
15 hrs
  -> jak doszedłeś do tego wniosku? - w pow. linku powtarza się kilkakrotnie BUSINESS AND commerce, a nie są to studia dla przyszłych ekspedientów

6 days   confidence: Answerer confidence 5/5
do Anglisty a propos 'handlu'


Explanation:
'commerce', 'commercial', tlumaczy sie na ogol jako 'handel', 'handlowy'. Nie chodzi tu o handel miejski (sklepowy) ale o handel np: zagraniczny, wymienny. Moze warto czasami zajrzec do slownika nim sie podejmie decyzje serwowania komentarzy, typu: jak handel to znaczy 'ekspedientka'.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-24 11:34:18 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Slownika, ktory polecasz nie znam, jako ze nie mieszkam w kraju; ale moj \'shorter oxford\' mi w pelni wystarcza.

z pozdrowieniami

Piotr Rosne

Ensor
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 716

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  KORNELIA ZWIÓR-HOŁENKO: dla ścisłości - komentarz był Twój, ja chciałam tylko podjąć dyskusję (coś dla Ciebie dopisałam wyżej), nie gniewasz się chyba?
5 hrs
  -> Nie, nie gniewam sie. Inne znaczenia 'commercial' tez znam, a 'handlowy' podalem tylko w kontekscie 'ekonomii' : ekonomia handlu, gdyz takowa tez istnieje. Co do tlumaczenia 'commercial' jako 'gospodarcza', jest to oczywiscie kwestia indywidualnego wyboru




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search