Pomnik przyrody ożywionej / nieożywionej

English translation: natural monument

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:Pomnik przyrody ożywionej / nieożywionej
English translation:natural monument
Entered by: Slawomir Nowodworski

08:36 Nov 27, 2006
Polish to English translations [PRO]
Environment & Ecology
Polish term or phrase: Pomnik przyrody ożywionej / nieożywionej
Wiem, ze padła już odpowiedź na podobne pytanie (cf http://www.proz.com/kudoz/158428), ale nie chciałbym używać Polish-English, tylko British lub American, o ile to możliwe w tym wypadku :-)
Dotychczas stosowałem termin vintage tree na drzewo pomnikowe, a natural phenomena na pomniki przyrody, ale nie jestem przekonany, czy animate/inanimate nature phenomenon to jest to.
Może ktoś wie, czy jest w US lub UK odpowiednik tej formy ochrony przyrody, a często i atrakcji turystycznej?
Wg definicji http://pl.wikipedia.org/wiki/Pomnik_przyrody
(co znamienne, nie ma odnośnika do angielskiej wersji tego hasła :-(
Slawomir Nowodworski
Poland
kilka przykladow
Explanation:
wild life sanctuary
San Francisco Wild Life Sanctuaries
http://64.233.183.104/search?q=cache:eKNpsVoQU18J:sanfrancis...
natural monument:
http://64.233.183.104/search?q=cache:RI1h2A4ql7AJ:www.belize...


--------------------------------------------------
Note added at 30 mins (2006-11-27 09:06:35 GMT)
--------------------------------------------------

jeszcze moze byc nature sanctuary
Spring Valley nature sanctuary

http://www.parkfun.com/dir/spv/index.html
Selected response from:

Vanda Nissen
Australia
Grading comment
Dzieki, jestem za natural monument w przypadku obiektów "pomnikowych" jak drzewa lub skały. Choć nadal jest problem z rozróżnieniem ożywiony/nieożywiony. Najlepiej chyba pisać konkretnie-patrz uwaga pod moim pytaniem
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +4kilka przykladow
Vanda Nissen
3 +1monument of nature, living and non-living
SlawekW
3historic tree/rock formation monument
A.G.


Discussion entries: 7





  

Answers


27 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +4
kilka przykladow


Explanation:
wild life sanctuary
San Francisco Wild Life Sanctuaries
http://64.233.183.104/search?q=cache:eKNpsVoQU18J:sanfrancis...
natural monument:
http://64.233.183.104/search?q=cache:RI1h2A4ql7AJ:www.belize...


--------------------------------------------------
Note added at 30 mins (2006-11-27 09:06:35 GMT)
--------------------------------------------------

jeszcze moze byc nature sanctuary
Spring Valley nature sanctuary

http://www.parkfun.com/dir/spv/index.html


Example sentence(s):
  • The Great Blue Hole lies within the Atoll’s lagoon about 8km north of Half Moon Caye Natural Monument

    Reference: http://64.233.183.104/search?q=cache:MT5FynkW8qYJ:whc.unesco...
Vanda Nissen
Australia
Specializes in field
Native speaker of: Native in RussianRussian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Dzieki, jestem za natural monument w przypadku obiektów "pomnikowych" jak drzewa lub skały. Choć nadal jest problem z rozróżnieniem ożywiony/nieożywiony. Najlepiej chyba pisać konkretnie-patrz uwaga pod moim pytaniem

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  bajbus: jestem za natural monument - IMO obejmuje całość problemu :)
31 mins
  -> Dziekuje bardzo! :)

agree  allp: przeorałam niedawno temat i też nic lepszego nie znalazłam. A o drzewach pisałam monumental tree
49 mins
  -> dziekuj bardzo, tez nic wiecej nie znalazlam:)

agree  Evonymus (Ewa Kazmierczak): http://en.wikipedia.org/wiki/Natural_Monument ; http://glossary.eea.europa.eu/EEAGlossary/N/natural_monument
3 hrs
  -> dziekuje bardzo!

agree  IwonaASzymaniak: lub of nature http://library.thinkquest.org/J002415/Facts/History/history....
3 hrs
  -> Dziekuje bardzo!

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
monument of nature, living and non-living


Explanation:
http://tinyurl.com/y7o4gk



SlawekW
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 10

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  IwonaASzymaniak: tak, ale moze też być of animate and inanimate nature, choć living jest często używane i ładniejsze :)
1 hr
  -> thx:)

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
historic tree/rock formation monument


Explanation:

Spytałbym, co tam konkretnie jest i uciekał od uogólnionych pojęc
(moze sie trafic,że pierwsze to żubr przywiązany do drzewa, a drugie - to żubr, którego przywiązano i zapomniano nakarmic)

Historic Tree:List of Trees

List of names and locations of the trees photograpged so far.
home.earthlink.net/~jeffkrueger/treelist.html - 43k - Kopia - Podobne strony

Rock Formation Monument Valley
A jaggered rock formation along Interstate 163 in Monument Valley, Utah.
www.hickerphoto.com/rock-formation-monument-valley-8940-pic... - 24k - Kopia - Podobne strony



A.G.
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 11




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search